‘Blockchain kans voor merken om meer vertrouwen te genereren’

07-02-2020 (10:54) - Marketing

Blockchain, online registers die gebruikt kunnen worden om gegevens vast te leggen, zijn hard op weg om de voedingsindustrie te veroveren. Dat blijkt uit de woorden van Marieke de Ruyter de Wildt, Founder & CEO van The New Fork, tijdens Brands in Motion, gisteravond in de Westerliefde in Amsterdam.
 
Volgens Marieke de Ruyter De Wildt is op dit moment al 30% van de merken wereldwijd bezig met blockchain en wordt dat in de toekomst alleen nog maar meer. “We moeten anders met elkaar gaan werken en nadenken”, legt De Ruyter De Wildt uit tijdens haar presentatie. “Binnen de voedingsindustrie scanden we vroeger labels, maar nu willen we méér weten. We willen niet alleen precies weten wat er ín die koffie zit, maar ook waar die koffie vandaan komt en dat de informatie die we daarover krijgen klopt. De toegevoegde waarde van blockchain is dat je kunt traceren én checken.”
 

Ook toegepast op ‘moeilijkere producten’

Blockchain is dus een belangrijke manier om als merk transparantie te bieden. Zo kun je als consument bijvoorbeeld in direct contact staan met een boer die jouw koffie verbouwt en hem zelfs een fooi geven. Dit gebruik van blockchain gebeurt nu al binnen de luxegoederen als chocolade, koffie en vlees en wordt binnenkort volgens De Ruyter De Wildt ook toegepast op andere, ‘moeilijkere’ producten als babyvoeding en soep, om bijvoorbeeld (bij laatstgenoemde) te bewijzen dat er écht vlees in zit.
 
“Voor een merk betekent dat dus dat de informatie die je op kunt zoeken verifieerbaar is”, aldus De Ruyter De Wildt. “Van ingrediënt tot aan product. Je gaat dus eigenlijk van een merkproduct naar een ‘ingrediëntenmerk, waardoor het vertrouwen groeit. Je krijgt namelijk meer ‘waarheid’ in je product: een waarheid die ook nog eens controleerbaarder is. Blockchain is daarom de nieuwe belofte van de toekomst in de voedingsindustrie én daarbuiten.”
 

Brands in Motion

De Ruyter De Wildt gaf een lecture over dit onderwerp tijdens Brands in Motion: Merken, Mensen & Filterbubbels, dat donderdag plaatsvond in de Westerliefde, Amsterdam. Naast Joustra gaven ook Matthijs Klinkert (digital designbureau Fabrique), Jenna Kleingeld (Weyond) en Arendo Joustra (hoofdredacteur van Elsevier Weekblad) seminars.
 

Bureaus

Media

Economisch