bvA: besluit over reclamezendtijd op NPO is onwenselijk en onnodig

10-07-2020 (10:22) - Marketing

bvA reageert op de definitieve plannen van Minister Slob voor de publieke omroep waarin voorgesteld wordt om reclamezendtijd in vijf jaar tijd af te bouwen naar de helft van het huidige aanbod. Daarnaast stelt de Minister voor om alle online reclame en reclame rond kinderprogramma’s volledig te verbieden. Alhoewel de negatieve gevolgen voor merken minder ingrijpend zijn, betreurt bvA het voorgenomen besluit.
 

TV reclame houdt meer mogelijkheden

bvA is positief dat de afschaffing vanaf 2022 van tv-reclame vóór 8 uur ’s avonds van de baan is en dat in het voorstel tv-reclame op alle tijdstippen van de dag mogelijk blijft. Hierdoor kunnen merken hun doelgroepen nog steeds blijven bereiken. Het negatieve effect van het afschaffen van reclame rond kinderprogramma’s is beperkt, aangezien dit door zelfregulering een kleine hoeveelheid zendtijd betreft.
De reductie in de beschikbare reclamezendtijd zal echter wel leiden tot significante tariefsverhogingen, waardoor het voor kleinere organisaties en start-ups vrijwel onmogelijk wordt hun doelgroepen via tv efficiënt te bereiken.
 

Volledige afschaffing reclame op online kanalen onnodig

Het voornemen van de Minister om online reclame op de digitale kanalen van de NPO volledig te beëindigen is in de ogen van bvA volstrekt onnodig. Sinds STER in januari 2020 het gebruik van cookies heeft gestopt, worden geen persoonlijke data verzameld en zijn gebruikers geen onderwerp van profielopbouw of retargeting. Daarmee zijn de platforms van de publieke omroep de veilige omgeving die de Minister nastreeft.
 

Ongewenst wegvloeien reclame inkomsten naar buitenlandse platforms

Het gecombineerde effect van de voorgestelde maatregelen zal zijn dat adverteerders met hun bestedingen uitwijken naar grote internationale, digitale platforms, die geen belasting betalen in Nederland. Immers, de tv-reclamezendtijd die bij STER verdwijnt, zal niet volledig door de commerciële zenders overgenomen kunnen worden, omdat ook zij aan een maximale hoeveelheid reclamezendtijd gebonden zijn.
 
Het verdwijnen van de online advertentiemogelijkheden bij de NPO versnelt het wegvloeien van reclame inkomsten naar de internationale platforms. En dat terwijl de recente discussies over de internationale platforms juist onderstrepen dat het behouden van een veilige, betrouwbare en controleerbare online omgeving uitermate wenselijk is voor Nederlandse gebruikers en merken.
 
Om deze redenen betreurt bvA het voorgenomen besluit en zij zal zich dan ook blijven inzetten voor het aanpassen van de voorgenomen plannen door in gesprek te blijven met alle betrokken partijen.

 


Bureaus

Media

Economisch