Chatbots en AI zijn de toekomst

27-11-2018 (12:21) - Marketing

Meer geld voor chatbots en een hoger gebruik van AI. Dat verwachten marketing professionals voor de toekomst, blijkt uit het jaarlijkse Data Driven Marketing Onderzoek (DDMO). Momenteel zijn sommige bedrijven nog wat huiverig voor data driven marketing. Zo maakt een kwart van de ondervraagden nog gebruik van het onderbuikgevoel. 


De menselijke factor is dan ook van belang voor het succes van deze vorm van marketing, ondervonden onderzoekers van DDMA. Zij werden in hun analyse bijgestaand door het Center for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). 


Vooral het creëren van een 'data driven cultuur' op de werkvloer vindt een groot deel van de ondervraagden nog een uitdaging. Wel zijn er al enkele stappen gemaakt op dit gebied. Zo wordt er inmiddels beter samengewerkt tussen verschillende afdelingen en hebben medewerkers meer kennis vergaard op het gebied van data.


razendsnelle ontwikkeling

'Data driven marketing ontwikkelt zich razendsnel en biedt heel veel kansen voor organisaties om een betere klantinteractie te realiseren', aldus Diana Janssen directeur DDMA.
De ondervraagden beamen dan ook wel dat data driven marketing voordelen kan opleveren. Onder meer een hogere effectiviteit van marketingacties en beschikking over betere klantdata werden genoemd.


De marketing professionals willen in de toekomst daarom meer gebruik gaan maken van deze vorm. Ze verwachten vooral een groei op het gebied van AI, terwijl deze technologie momenteel nog het minst wordt gebruikt. 
      Een meerderheid verwacht bovendien dat er meer geïnvesteerd zal worden in chatbots. Zo'n 48 procent van de ondervraagden verwacht de bots in 2019 te gaan gebruiken.


nog veel winst te behalen

Volgens Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de HvA, is er nog wel veel winst te behalen. 'De meerderheid van de bedrijven maakt nog geen gebruik van datavisualisatie, predictive analytics en machine learning. Dat zal de komende jaren echter snel veranderen', verwacht hij. 


Bureaus

Media

Economisch