Coca-Cola presenteert actieplan voor duurzaamheid

06-11-2017 (19:11) - Marketing

This is Forward, onder deze naam lanceert Coca-Cola vandaag haar actieplan voor duurzaamheid in West-Europa. De stip aan de horizon is 2025; dan moeten de doelstellingen rondom onder meer suikerreductie, recycling en maatschappelijke betrokkenheid door het bedrijf behaald zijn. Coca-Cola in Nederland sluit aan bij dit nieuwe duurzaamheidsplan.
 

De belangrijkste toezeggingen voor 2025

 * 50% van het verkoopvolume van Coca-Cola in West-Europa bestaat uit caloriearme of calorievrije dranken
* 100% van de verpakkingen wordt ingezameld en minstens 50% gerecycled plastic voor de PET-flessen,
* tenminste 40% van de managementfuncties wordt vervuld door vrouwen.
 

12.000 consumenten

Het actieplan is tot stand gekomen door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven, maar ook met behulp van inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola. In Nederland werd het plan vandaag in Den Haag gepresenteerd aan een divers gezelschap met vertegenwoordigers vanuit de politiek, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en pers. 
 
Richard Schlasberg, Country Manager Coca-Cola Nederland: 
“Het nieuwe duurzaamheidsplan is tot stand gekomen door heel veel te luisteren, naar onze partners, onze medewerkers en natuurlijk onze klanten. Duurzaamheid was altijd al belangrijk, maar we kunnen en willen méér doen. We willen een voorbeeld zijn voor onze 300 miljoen consumenten in West-Europa én voor onze eigen mensen. Met onze merken kunnen we duurzaamheid onder de aandacht van iedereen brengen.”
 
Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola European Partners Nederland: 
“This is Forward gaat om daadkracht, het gaat om concrete doelstellingen. In Nederland gaan we onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ verder de dialoog aan met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties én uiteraard met onze klanten. In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties, en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.” 
 

Hoofdthema’s van het nieuwe duurzaamheidsplan

Dranken – In 2025 zal 50% van het verkoopvolume in West-Europa afkomstig zijn uit caloriearme of calorievrije dranken (in 2016 was dit 34%). Naast productinnovaties wordt door middel van duidelijke productinformatie en kleinere verpakkingen het consumenten gemakkelijker gemaakt om bewust om te gaan met suikerconsumptie. 
 
Verpakkingen - Om bij te dragen aan het terugbrengen van de hoeveelheid zwerfafval in de natuur streeft Coca-Cola ernaar om 100% van haar verpakkingen in te zamelen. Ook zal het gemiddeld gebruik van gerecycled plastic voor PET-flessen meer dan worden verdubbeld tot tenminste 50%, in 2016 was dit nog  21% . Naast samenwerken met andere partijen, gaat Coca-Cola de kracht van haar merken inzetten om mensen te motiveren tot recycling. 
 
Maatschappij – Coca-Cola staat midden in de samenleving. Bij deze positie past een verantwoordelijkheid waaraan Coca-Cola op diverse manieren invulling geeft. Bijvoorbeeld door het aantal partnerships met maatschappelijke organisaties uit te breiden en meer medewerkers te motiveren om vrijwilligerswerk te doen. Coca-Cola biedt een open, diverse en betrokken werkomgeving en gaat de positie van jonge mensen en vrouwen binnen de organisatie verder versterken. Tenminste 40% van de managementfuncties wordt in 2025 bekleed door vrouwen.
 
Naast deze hoofdthema’s zijn er onder meer doelstellingen op het gebied van klimaat, water en de leveringsketen gedefinieerd, bijvoorbeeld:
De uitstoot van broeikasgassen door eigen bedrijfsactiviteiten wordt met 50% teruggebracht.
Voor 2020 zullen we onze belangrijkste grondstoffen uit de land- en bosbouw voor 100% duurzaam inkopen.
 
Lees de volledige Nederlandse samenvatting van het actieplan voor duurzaamheid hier. 
 

Fotobijschrift: Coca-Cola in Nederland presenteert haar Actieplan voor Duurzaamheid vandaag in Den Haag. Het is tevens de start van ‘OPEN’; een serie bijeenkomsten waarbij Coca-Cola in dialoog gaat met vertegenwoordigers vanuit politiek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Op de foto: tafelgesprek onder leiding van Fidan Ekiz, met Jan-Willem Vosmeer (Heineken), Paul Fest (Suikerunie), Karien Jeekel (UNHCR), Helene van Zutphen (Nederland Schoon), Joyce Rommelaar (Jong Ondernemen), Jaap Wassink (Coca-Cola European Partners Nederland) en Richard Schlasberg (Coca-Cola Nederland).
 
 

Bureaus

Media

Economisch