Consument kiest steeds vaker voor palmolievrije producten

15-06-2021 (16:00) - Marketing

Uit merkonderzoek van het palmolievrije margarinemerk The Flower Farm uit 2021 blijkt een flinke stijging in het bewustzijn van de schadelijkheid van palmolie. De consument maakt steeds vaker een bewuste keuze voor palmolievrije producten.
 
Het percentage van het publiek dat in (zeer) grote mate bereid is om een voedingsmiddel dat men altijd koopt, te laten staan voor een palmolievrije variant is significant gestegen naar 44%. Dit blijkt uit merkonderzoek dat elke zes maanden wordt uitgevoerd door MSI Consultants in opdracht van The Flower Farm. Daarnaast groeide het aantal mensen dat aangeeft enige tot veel kennis te hebben over palmolie dat in voedingsmiddelen is verwerkt, significant tot 47%. Tevens is 61% van de respondenten het eens dat The Flower Farm iets goed doet voor de aarde. In totaal kent 61% The Flower Farm.
 
Hoewel oprichter Marcel Van Wing bemoedigd is, is zijn doel nog niet bereikt. "De verwoesting van het regenwoud in Azië, maar ook de oerwouden van Afrika is een grote ecologische ramp. Onze missie is pas voltooid als die verwoesting is gestopt."
 

Palmolie-industrie

Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) heeft onlangs alarm geslagen met betrekking tot de palmolie-industrie. Door de steeds verder uitdijende palmolie-industrie in het westen van het Indonesische Kalimantan worden namelijk mensenrechten van de lokale bevolking geschonden. Dat concludeert de mensenrechtenorganisatie na onderzoek. "De schade die een palmolieplantage aanricht aan de omliggende gemeenschappen en het milieu, toont aan dat de regering zijn eigen beleid en wetten niet handhaaft", zegt HRW.

Bureaus

Media

Economisch