Consument waardeert duurzaamheid bij merken steeds meer

10-11-2020 (16:02) - Marketing

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan maatschappij en milieu. Dat blijkt uit de Monitor Merk en Maatschappij 2020 van b-open en MarketResponse. 
 
Het vertrouwen in merken neemt bij bijna zes van tien consumenten toe, vorig jaar was dat nog bij 52 procent het geval. Iets meer dan de helft van de consumenten (53%) let bij de aanschaf van producten of diensten op de maatschappelijke rol of duurzaamheid. Deze trend steeg steeds in de afgelopen jaren, maar stabiliseert in 2020. Dat is verklaarbaar, zegt Bart Brüggenwirth van b-open. ‘Aan de ene kant is door de coronacrisis bijna één op de drie consumenten bewuster of duurzamer gaan consumeren. Aan de andere kant leidt de economische recessie die met de crisis gepaard gaat, ertoe dat een deel van de consumenten juist minder aandacht heeft voor duurzaamheid. Deze effecten compenseren elkaar.’
 

Top 10

Greenchoice, Tony’s Chocolonely en Tesla zijn in de ogen van consumenten de drie bedrijven die volgens de Nederlandse consument het meest bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Zij scoren het hoogste uit een lijst van 60 grote bekende merken bedrijven en enkele duurzame nichespelers. De top 10 ziet er als volgt uit:

1 Greenchoice
2 Tony’s Chocolonely
3 Tesla
4 Vattenfall
5 NS
6 IKEA
7 ASN Bank
8 Eneco
9 Essent
10 FrieslandCampina
 
Reclame over duurzaamheid is men iets meer gaan waarderen. Het aantal mensen dat genoeg heeft van dergelijke reclames is afgenomen naar 36 procent dit jaar (42 procent in 2019). De scepsis ten aanzien duurzaamheidsclaims is gelijk gebleven: 43 procent wantrouwt die. Goede onderbouwing en concrete bewijsvoering daarvan blijven dus belangrijk.
 

Consument wil bijdrage leveren

De motivatie van consumenten om verantwoord te consumeren of duurzame producten te kopen is intrinsiek. Ze geven aan vooral te willen bijdragen aan een betere wereld en doen dat in veel mindere mate om er zelf beter van te worden, bijvoorbeeld omdat het extra status oplevert. Ondanks die intrinsieke motivatie om verantwoord te consumeren zijn consumenten slecht op hoogte van het Klimaatakkoord en de Sustainable Development Goals. Eén op de drie weet wat het Klimaatakkoord inhoudt; voor de SDG’s is dit slechts één op de tien.

 


Bureaus

Media

Economisch