Consumenten vinden bouwmarkten weinig inspirerend

22-10-2019 (09:49) - Marketing

Consumenten vinden de doe-het-zelfbranche inspirerend, maar de winkelervaring laat nogal te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van Crossmarks en Synergie.
 
De doe-het-zelf branche doet het op zich goed in de inspiratieranking van alle sectoren. De DHZ-retailers staan op de derde plaats in de Inspirerende 40: Retaileditie. In de top drie binnen de DHZ-branche staan: Hornbach (1), Praxis (2) en GAMMA (3). Toch blijkt dat de doe-het-zelfzaken meer hun best kunnen doen om klanten te verrassen en en inspireren in de winkel. Praxis scoort het beste op dit vlak. Het keten investeert dan ook flink in het updaten van bestaande winkels en de webshop. 
 

Klantcontact

Consumenten vinden de DHZ-winkels wel toegankelijk en overzichtelijk. Ook scoren DHZ-retailers goed op de pijler klantcontact. Consumenten beoordelen hen als behulpzaam, klantgericht en goed benaderbaar. Met name Hornbach en GAMMA blinken daarin uit. Dat DHZ-retailers zo goed scoren op klantcontact komt doordat ze relatief veel investeren in de medewerkers in de bouwmarkten. Veel medewerkers hebben een vakopleiding gedaan en volgen bijscholingscursussen. DHZ-retailers zijn ook volop bezig met innovatie. Hierbij denken ze voorbij het product en gaan ze op zoek naar hoe klanten op een andere manier bediend kunnen worden binnen het domein klussen.

Bureaus

Media

Economisch