De belangrijkste lessen op het gebied van marketing volgens WARC

13-11-2018 (13:09) - Marketing

Het formuleren van een doel in een reclameboodschap wordt in de marketingwereld steeds belangrijker. Zeker als daarmee participatie wordt gegenereerd. Dat concluderen onderzoekers van WARC in het Effective Use of Brand Purpose Report 2018, dat vandaag werd gepubliceerd.


In het rapport zijn de belangrijkste lessen van de WARC Awards 2018 samengevat. Als voorbeeld van een merk dat zorgt voor participatie, noemen de onderzoekers Grand Prix-winnaar Bodyform/Libresse. Het merk kreeg volgens hen meer succes omdat het door vrouwen werd geprezen om hun gedurfde boodschap.


'De combinatie van doel en participatie is erg krachtig, maar er wordt vaak te weinig gebruik van gemaakt', concluderen de onderzoekers. Wel waarschuwen ze dat de boodschap wel origineel moet blijven. Er zouden inmiddels zoveel campagnes zijn die iets willen doen voor vrouwen, dat het een beetje afgezaagd begint te raken. 

dubbele impact

De doelgerichte aanpak leidt binnen de sector dan ook nog wel tot scepsis. Volgens WARC is het daarom van belang om de dubbele impact van een boodschap te tonen, zodat het succes van de aanpak bewezen kan worden. Het gaat daarbij om de impact op zowel op commercieel als sociaal gebied. 
Volgens de onderzoekers heeft het Mexicaanse biermerk Tecate deze werkwijze goed begrepen. Ze prijzen de campagne die het bedrijf maakte in samenwerking met een NGO, die slachtoffers van huiselijk geweld helpt. 

Een impactvolle reclameboodschap kan volgens WARC het beste worden doorgegeven via televisie, ondanks de opkomst van sociale media. 'Televisie is het beste kanaal om een emotional punch te bewerkstelligen', is te lezen in het rapport


Bureaus

Media

Economisch