DMCC benchmark leadwerving compliance: toestemming geven vaak onduidelijk

DMCC benchmark leadwerving compliance: toestemming geven vaak onduidelijk

23-11-2021 (11:06) - Marketing

Er is ruimte voor verbetering als het op de naleving van wet- en regelgeving (compliance) in leadwerving aankomt, blijkt uit de DMCC Benchmark leadwerving compliance 2021. Leadwerving duidt op de praktijk waarbij consumenten via online winacties hun gegevens achterlaten in ruil voor een korting of een kans op een prijs.
 
Deelnemers wordt tegelijkertijd toestemming gevraagd om benaderd te worden met reclame per e-mail en/of telefoon. Voor de consument blijkt dat lang niet altijd duidelijk is wat nou precies de prijs is en hoe die wordt uitgereikt. Er wordt wel steeds beter toestemming gevraagd om consumenten die deelnemen aan een spelletje telefonisch te mogen benaderen met een aanbod.


Verwachtingen van de consument

Jitty van Doodewaerd, directeur DMCC, geeft aan hoe de benchmark tot stand is gekomen: "Wij controleren voor onze opdrachtgevers of hun leadcampagnes aan wet- en regelgeving voldoen, maar vooral aan de verwachtingen van de consument. Alleen al in 2021 hebben wij meegedaan aan ruim 200 online leadcampagnes, in de vorm van online winacties, landingspagina’s of prijsvragen. Daar bekijken wij bijvoorbeeld of de prijzenpot klopt, of er volledige actievoorwaarden zijn, of er toestemming gevraagd wordt voor telemarketing en of iemand ook aan het spelletje mee kan doen zonder die toestemming te geven. Zo weten organisaties precies waar een consument nou 'ja' tegen heeft gezegd. En hebben ze concrete handvatten voor verbetering. Want als de kwaliteit van leadwerving niet verbetert, blijven sectoren kampen met klachten over hun marketing en sales."


Co-sponsoring

Leadwerving kan een organisatie zelf doen, maar meestal wordt dit ook uitbesteed aan zogenoemde leadpartners of leadleveranciers. Deze leadpartners verzamelen contactgegevens van consumenten zoals bijvoorbeeld telefoonnummer en e-mailadres en vragen namens de adverteerder toestemming aan de consument om hen te benaderen met een commercieel aanbod per telefoon of e-mail. Een geworven consument wordt ook wel een lead genoemd. De meeste leads worden geworven via co-sponsoring. Bij co-sponsoring wordt in één actie toestemming gevraagd voor commerciële benadering door meerdere adverteerders met een sponsorlijst. Deze campagnes voldoen doorgaans minder goed aan de regels dan dedicated lead campagnes, waarbij voor één of twee adverteerders toestemming wordt gevraagd.


Betere opt-in sinds wetswijziging

Uit de metingen blijkt wel een positief effect van de wijziging van de Telecommunicatiewet 1 juli 2021. Telemarketing is sinds die datum alleen nog toegestaan met toestemming van de consument. En adverteerders controleren hier nu actief op. Dit leidt tot verbeterde compliance in de toestemmingsvragen voor telefonische benadering. Deze voldoet vaker aan de vereisten dat toestemming:
- vrijelijk kan worden gegeven (en dus niet verplicht is voor deelname aan de winactie);
- voorzien is van de juiste informatie zodat de consument een geïnformeerde keuze kan maken of hij zijn gegevens wil achterlaten;
- specifiek is ten aanzien van de adverteerder, het aanbod en het kanaal waarmee iemand benaderd wordt met een commercieel aanbod.


Grip op de hele keten

Het probleem met leadwerving is, aldus Van Doodewaerd, dat een organisatie eigenlijk geen zicht heeft op de concepten waar namens hen een opt-in voor wordt gevraagd. "Die websites worden niet geïndexeerd in zoekmachines en zijn vaak maar kort in de lucht. Bij ons moeten leveranciers verplicht URL’s aanleveren van concepten die live staan en die controleren wij dan meteen. Zo krijg je als organisatie grip op de keten en kan je op dat moment bepalen of je een leadconcept wilt inzetten, aanpassen of niet meer wilt inzetten."
 

 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch