Duitse olie- en additievenspecialist investeert miljoenen in Formule 1

11-02-2019 (14:16) - Marketing

De Duitse olie- en additievenspecialist LIQUI MOLY stapt in de Formule 1. Bij elf races wordt op het circuit reclame gemaakt – als een van de weinige merken. “We hopen dat van de 1 miljard toeschouwers van over de hele wereld die elke keer weer dit spektakel op de televisie volgen, de een of ander op het idee komt om meer te weten te komen over LIQUI MOLY en onze producten te kopen”, licht directeur Ernst Prost de keuze toe.
 

“Het doel van reclame maken in de Formule 1 is onze naamsbekendheid te vergroten. Oliën en additieven zijn geen producten die de automobilist elke dag ziet en waar hij blij van wordt. Daarom is het des te belangrijker voor LIQUI MOLY om als merk wel zichtbaar te zijn. Aan topkwaliteit heb je niks als niemand de producten kent en niemand weet wat de voordelen ervan zijn”, legt Ernst Prost uit.
 

LIQUI MOLY is niet alleen met de Formule 1, maar ook met het MotoGP-wereldkampioenschap en het toerwagenkampioenschap TCR internationaal heel actief. Daar komen nog veel meer promotionele activiteiten op nationaal, regionaal en zelfs op lokaal niveau bij.  Het blauw-rood-witte logo was en is deze winter overigens ook te zien bij het WK handbal, dat alle records brak, het WK ijshockey, het Vierschansentoernooi, het WK skiën en in de NBA bij de Chicago Bulls. “Zo bereiken we nieuwe doelgroepen en klanten en blijven we ook gedurende de winterstop in de motorsport zichtbaar. Het gaat daarbij steeds om drie factoren: het aantal toeschouwers ter plaatse, de aanwezigheid van de media en de mogelijkheid om hiermee het eigen merkimago op te krikken.
 

klassieke reclame

Het bedrijf houdt zich niet alleen bezig met sponsoring, maar probeert zijn omzet ook te verhogen met klassieke reclame in de vorm van advertenties. In de herfst van 2018 gaf het bedrijf de aftrap voor de eerste digitale campagne met een bereik van 1,6 miljard contacten wereldwijd. “We merken dat de reclamedruk de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen”, aldus Ernst Prost. “Om in de kijker te blijven bij de doelgroep, moeten we nog meer reclame maken en nog meer geld investeren in het verhogen van onze naamsbekendheid.” In Duitsland en Oostenrijk loopt momenteel weer een reclamecampagne waar miljoenen mee zijn gemoeid. LIQUI MOLY maakt in alle relevante autotijdschriften reclame. 
 

Na 545 miljoen euro omzet in 2018 moet de omzet van het bedrijf in 2019 op minimaal 600 miljoen euro uitkomen. Minimaal tien procent meer dus. In Duitsland is het inmiddels heel moeilijk om verder te groeien. Daarom zit het bedrijf nu in op de wereldwijde exporthandel. In Italië en Frankrijk neemt LIQUI MOLY de verkoop nu voor eigen rekening. 

Bureaus

Media

Economisch