E-mailcampagnes steeds effectiever: open- en klikratio's gestegen

E-mailcampagnes steeds effectiever: open- en klikratio's gestegen

26-03-2020 (09:21) - Marketing

Bedrijven weten hun doelgroepen steeds effectiever te bereiken met e-mail. De gemiddelde open- en klikratio’s stegen in 2019 ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020.
 
De Confirmed Open Rate (COR) steeg naar 39,3 procent (+1,3 procent). Ook de Click Trough Rate (CTR) en de Click To Open Rate (CTO) groeiden naar respectievelijk 7,7 procent (+0,2 procent) en 17,2 procent (+0,4 procent). De energie- en nutsbranche scoort net als vorig jaar de hoogste COR: 75,1 procent. Binnen deze ratio is de groothandelssector de grootste stijger met +9,1 procent. Dit jaar heeft de energie- en nutssector voor het eerst ook de hoogste CTR met 24,3 procent. Daarmee stijgt de branche in deze ratio het meest ten opzichte van vorig jaar (+6,6 procent). De hoogste CTO is ook dit jaar voor de land- en tuinbouwsector met 29,6 procent. En ook in deze ratio groeien de energie- en nutsbedrijven het meest (+6,0 procent).
 

Kleine campagnes

De e-mails van kleinere campagnes worden vaker geopend. Zo is de openratio van campagnes met een omvang tussen 50.000 en 250.000 gestegen met 4,3 procent. Nog steeds geldt: hoe groter de campagnes, hoe lager de gemiddelde ratio’s,. Toch stijgt ook de COR bij grotere campagnes, in tegenstelling tot voorgaande jaren. De grootste verzenders van e-mail waren dit jaar de retailsector en de media- en publishingbranche; samen waren ze verantwoordelijk voor 36 procent van alle campagnes en goed voor 49 procent van alle verstuurde e-mails. geopend, 8,1 procent meer dan gemiddeld.
 

Kantooruren

Bedrijven stuurden de meeste e-mails in de laatste twee maanden van het jaar en stuurden deze grotendeels tijdens kantooruren zowel voor B2B (80,7 procent) als B2C (63,5 procent). Populaire verzendtijden waren 10:00 uur (B2B) en 16:00 uur (B2C). De openratio is het hoogst voor e-mails die op maandag zijn verzonden (COR: 40,1 procent), zeker voor goede doelen. Ter vergelijking: op vrijdag wordt 69,5 procent van hun e-mails geopend. De openratio voor B2B e-mails is weer het hoogst voor e-mails verzonden op vrijdag (COR: 38,5 procent). Gemiddeld openden mensen de meeste e-mails om 16:00 uur (43,9 procent). De klikratio is het hoogst voor e-mails die op zaterdag zijn verstuurd (CTR: 8,6 procent & CTO: 18,1 procent). Qua tijdstip klikken mensen het meest om 21:00 uur (CTR: 10,4 procent & CTO: 22,4 procent).
 

Mobiel in de lift

Tot slot de openratio op mobiel. Deze is sterk toegenomen vergeleken met 2018. De COR’s van mobiel (50 procent) en desktop (50 procent) zijn nu gelijk verdeeld, waar mobiel vorig jaar goed was voor maar 37 procent van alle geopende e-mails. Qua clicks doet desktop het iets beter (CTR: 53 procent) dan mobiel (CTR: 50 procent).
 
De DDMA Nationale E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing.De resultaten van het onderzoek zijn dit jaar voor het eerst te bekijken in een interactief Power BI-dashboard. Hierdoor kunnen bedrijven de resultaten van alle jaren en branches goed met elkaar vergelijken. Bekijk hier de resultaten.

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch