Eerste HAK groenten en peulvruchten met voedselkeuzelogo Nutri-Score in schap

Eerste HAK groenten en peulvruchten met voedselkeuzelogo Nutri-Score in schap

04-09-2019 (00:01) - Marketing

Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK is gestart met het leveren van de eerste producten, voorzien van het voedselkeuzelogo Nutri-Score, aan supermarkten in Nederland. Zoals eerder in mei van dit jaar aangekondigd wacht de groentefabrikant daarmee niet op de overheid die niet eerder dan dit najaar een definitieve beslissing neemt over een nieuw voedselkeuzelogo.
 
Het nieuwe logo moet het in 2017 afgeschafte ‘groene vinkje’ gaan vervangen. In België voert HAK overigens al Nutri-Score op haar producten. De Belgische overheid koos eerder al definitief voor Nutri-Score. Ook in Nederland ziet HAK het logo als belangrijk instrument om de groenteconsumptie te stimuleren.
 
Alle HAK producten in glazen pot en stazak worden voorzien van het Nutri-Score logo en zullen geleidelijk instromen in het schap van de supermarkt. Op de website van HAKzijn de Nutri-scores van alle groenten en peulvruchtproducten te raadplegen en geeft HAK uitleg over hoe Nutri-Score precies werkt.
 

Eigen plan

Uitvoering van het eerder in mei 2019 genomen besluit om Nutri-Score te gaan invoeren, loopt vooruit op een definitief besluit van de overheid voor een nieuw voedselkeuzelogo dat consumenten moet helpen een gezonde keuze te maken bij de aankoop van voedselproducten. De keuze voor Nutri-Score wordt inmiddels breed gedragen door diverse fabrikanten, supermarkten en consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond en voedselwaakhond Foodwatch.
 

Nutri-Score: totale voedingswaarde

Nutri-Score is het enige voedselkeuzelogo dat naar de totale voedingswaarde van een product kijkt en door middel van een uitgebalanceerde score gunstige voedingselementen, zoals eiwitten, vezels en het percentage groenten en fruit beloont. Het straft daarbij te veel vetten, suikers en zout af.
 
De CEO van HAK, Timo Hoogeboom, is ervan overtuigd dat invoering van Nutri-Score zal leiden tot meer groenteconsumptie: “Het logo kan een enorme maatschappelijke impact hebben en consumenten helpen meer groenten te eten. De meeste mensen eten namelijk niet elke dag (verse) groenten. Vaak is dat omdat je bijvoorbeeld een keer geen tijd of zin hebt om verse groenten te bereiden. In dat geval kan Nutri-Score je echt helpen een gezonde keuze te maken als je op die dag kiest voor groenten in pot, peulvruchten uit een stazak of een ander gemaksproduct met groenten en/of peulvruchten. Je ziet als consument namelijk in één oogopslag dat die producten met een A of B score ook gezond zijn en dus een uitstekend alternatief kunnen zijn als onderdeel of zelfs vervanger van een maaltijd. Immers producten met een hoog percentage groenten en peulvruchten in combinatie met geen tot een heel lage hoeveelheid zout en/of suiker worden door Nutri-Score beloond met een hoge score."
 

onderaan de lijstjes 

Als land staan we volgens Hoogeboom onderaan de lijstjes van dagelijkse groenteconsumptie in Europa. Gemiddeld eten Nederlanders 134 gram groenten per dag (RIVM) en dat getal stijgt al jaren nauwelijks. Het Voedingscentrum beveelt 250 gram groenten en twee porties fruit per dag aan. “Er is sprake van een achterblijvende groenteconsumptie ten opzichte van de voorgeschreven norm. Dat is een probleem en dus een uiterst relevant maatschappelijk thema. Om die reden alleen al kunnen consumenten alle hulp gebruiken die hen aanzet tot het eten van meer groenten. En wij zien het als onze missie om daar een voortrekkersrol in te vervullen ”, zo stelt Hoogeboom.
 

5 kleuren

Het Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen. Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert.
 

Bewijzen stapelen zich op

HAK kiest voor het voedselkeuzelogo Nutri-Score omdat uit steeds meer onderzoeken blijkt dat dit kleurenlogo het meest effectief is om consumenten te helpen een gezonde keuze te maken bij hun boodschappen. Het Nutri-Score-label lijkt op het energielabel dat voor mensen al bekend is en, belangrijker nog, gemakkelijk te begrijpen is. In tegenstelling tot veel andere systemen kost het bij de Nutri-Score weinig moeite om te begrijpen of een product gezond is of niet.
 

Europa

Nutri-Score is inmiddels door de overheden in Frankrijk, Spanje, België en recentelijk in Zwitserland ingevoerd. Duitsland maakt zich op voor een beslissing. Deelname aan Nutri-Score is overigens in deze landen (nog) niet verplicht, hoewel er steeds meer stemmen in Europa opgaan om het logo ook nog eens verplicht te stellen. Hiervoor is de Consumentenbond in Nederland, samen met zusterorganisaties in zes andere landen, een burgerinitiatief (petitie) gestart om minimaal 1 miljoen handtekeningen in Europa bijeen te krijgen om zo de Europese Commissie het verzoek in behandeling te laten nemen. 
 
“Wij hebben overigens helemaal niets tegen zo’n verplichting, in tegendeel. Maar het belangrijkste nu is dat Nederland kiest voor het meest effectieve logo en dat is wat ons betreft Nutri-Score. Wij zijn ervan overtuigd dat de Nederlandse overheid dat ook zal inzien en de beslissing van de andere landen, die Nutri-Score nu al hebben gekozen, volgt”, besluit Hoogeboom.
 

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch