Fictieve campagne toont kracht combinatie radio en buitenreclame aan

12-05-2020 (13:00) - Marketing

Het succes van de fictieve campagne ‘Plankton Pannenkoek’ heeft feilloos aangetoond dat radio- en buitenreclame elkaar versterken. Dat constateren initiatiefnemers van de campagne QMusic en JCDecaux.
 
De posters van Plankton Pannenkoek waren in de week van 18 tot en met 25 februari overal te zien in het digitale en analoge Nationale Abri-netwerk van JCDecaux in 35 steden. Tegelijkertijd liep er op Qmusic een landelijke radiocampagne van circa 10 commercials per dag. Doel van de fictieve campagne was om deeffectiviteit van de twee media te meten. De combinatie van radio- en buitenreclame blijkt een krachtige audiovisuele mediacombinatie, die een zeer snelle bereiksopbouw combineert met relatief lage productiekosten.
 

Hoge merkbekendheid

Al na een week wist het niet bestaande merk een grote bekendheid te genereren. Uit onderzoek van Mindshare blijkt dat maar liefst 39 procent van Nederland herinnert de campagne te hebben gezien en/of gehoord. Onder degenen die in contact zijn gekomen met zowel radio als buitenreclame is dat zelfs 52 procent. In één week tijd heeft het tot dan toe onbekende merk een merkbekendheid van 9 procent gerealiseerd. Onder degenen die in contact zijn gekomen met zowel radio als buitenreclame is dat zelfs 16 procent. Daarnaast telde de website planktonpannenkoek.nl de eerste week al ruim 30.000 unieke bezoekers. Doordat het om een fictief product gaat weten de onderzoekers dat de gevonden effecten volledig aan de media-inzet toe te schrijven zijn.
 

Bureaus

Media

Economisch