Gaming snelst groeiende vorm van entertainment in Nederland

29-09-2020 (12:38) - Marketing

Gaming is razend populair in Nederland. Niet alleen onder jongeren en mannen, ook vrouwen en ouderen gamen veel. Adverteren in games wordt daarmee steeds aantrekkelijker. Dat blijkt uit onderzoek van Talpa Gaming en Mediabrands.
 
Nederland telt ruim 8.3 miljoen mensen die gamen. Binnen het onderzoek is deze groep onderverdeeld in hardcore gamers (fanatieke spelers) en casual gamers, spelers die puur voor hun ontspanning spelen. Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent van de groep fanatieke gamers vrouwelijk is. Daarnaast zijn vrouwelijke gamers ook dominant vertegenwoordigd in de groep casual gamers. Het percentage vrouwen bedraagt hier zelfs bijna 70 procent. Daarnaast is het spelen van games absoluut niet alleen voor jongeren weggelegd. Maar liefst 47 procent van de mensen in de leeftijdscategorie 50 - 75 speelt videogames. Vooral puzzelgames zijn populair, zoals de gratis games Wordfeud en Candy Crush.
 

In-game adverteren 

Ruim driekwart van de oudere doelgroep vindt het geen probleem om met reclame in aanraking te komen tijdens het spelen van een gratis spel. Dat maakt in-game adverteren steeds aantrekkelijker. Age Sluis, Director Marketing and Sales bij Talpa Gaming vertelt: ‘Dit onderzoek laat zien dat online games een uitstekende plek voor advertenties zijn. De groep die gratis spelletjes speelt heeft een positieve attitude ten opzichte van advertenties en door het juiste spel te kiezen kun je je doelgroep gericht bereiken.’
 
Bekijk het volledige onderzoek hier

Bureaus

Media

Economisch