Generatie Alpha en de nieuwste inzichten

08-02-2018 (09:45) - Marketing

De volgende consumentengeneratie staat op de stoep en is bekend als Generatie Alpha. Wetenschapper Mark McCrindle introduceerde de term om mensen die vanaf 2010 geboren te zijn te omschrijven. Voor deze generatie is technologie zo verweven met elk onderdeel van het leven, dat ze op een fundamenteel anders denken, leven en spelen dan iedere generatie voor hen.

Yellow CommunicationsHotwire en Wired Consulting hebben samengewerkt om inzicht te geven in de behoeften van Generatie Alpha. Uit hun onderzoek blijkt dat deze generatie makkelijker met technologie omgaat dan iedere andere generatie, maar dat deze omgang met technologie mogelijk grote gevolgen heeft voor de manier waarop hun hersens werken en hoe ze de wereld beleven.

Uit het onderzoek komen opvallende feiten naar voren. Zo blijkt dat spraakbesturing even belangrijk wordt als bediening via een touchscreen, en 'Generatie Alpha' verwacht ook dat apparaten zo te bedienen zijn. Daarnaast is de discussie over schermtijd niet meer zo van belang, en experts weten nog steeds niet of een mogelijk teveel aan 'schermtijd' invloed heeft op de mentale gezondheid. 

Ook komt het 'Internet of Toys' eraan, connected speelgoed wordt de standaard. Kinderen verwachten niet alleen dat hun speelgoed op hun spraakcommando’s reageert, maar ze gaan er er ook vanuit dat speelgoed een eigen emotionele intelligentie laat zien.

Tom Upchurch, directeur bij Wired Consulting: "We naderen een tijdperk waarin het verschil tussen oudere en jongere generaties op het gebied van hun ervaring met technologie steeds zichtbaarder wordt. Technologie beïnvloedt onze gewoontes, onze houding en zelfs fundamentele cognitieve vaardigheden. Deze nieuwe digitale omgeving moet ontworpen worden door ouders, opleidingsinstituten, digital designers en de jongste leden van onze samenleving. Zo zorgen we ervoor dat de digitale toekomst hen verrijkt in plaats van verarmt.”
 

inspelen 

Om in te kunnen spelen op deze nieuwe consumentengeneratie, moeten merken voorzichtiger zijn met de manier waarop ze Generatie Alpha benaderen. Dit is geen publiek dat kijkt naar een advertentie of review en het product dan later aanschaft, ze oriënteren zich pas als dat nodig is. Zo worden merken gedwongen te kiezen voor reactieve aanpak, in plaats van proactief te adverteren.

Majoy Koetsier-Juriaans, verantwoordelijk voor consumer PR bij Yellow Communications, ziet waar bedrijven het verschil kunnen maken: “Merken moeten zich richten op een emotionele band met de consument. Als je voor Generatie Alpha geen betekenis hebt, is het afgelopen. Proactieve communicatie moet gedenkwaardig zijn, iets om anderen over te vertellen. We moeten daar zijn waar Generatie Alpha is, en altijd beschikbaar zijn om hun vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Met dit rapport willen we bedrijven helpen om hun communicatiestrategie tijdig op te stellen zodat ze goed voorbereid zijn op de komst van een nieuwe generatie consumenten.”

Lees hier het rapport

 

 


Bureaus

Media

Economisch