Hoofdrol voor duurzaamheid bij decemberaankopen

21-11-2019 (11:44) - Marketing

70 procent van de Europeanen houdt bij de decemberaankopen rekening met duurzaamheid. Dat blijkt uit de jaarlijkse holiday shopping trends survey van Deloitte. Het is de eerste keer dat het belang van het milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid werd meegenomen in het onderzoek.
 
Bijna 50 procent van de ondervraagden geeft daarnaast aan zijn inkopen te doen bij lokale winkels om deze zo te ondersteunen in een tijd waarin online retail floreert. 44 procent van de respondenten geeft voorkeur aan een fysieke winkel door het persoonlijke contact met de  verkoper. 34 procent van de respondenten kiest voor lokaal geproduceerde producten om zo positief bij te dragen aan de Nederlandse economie.
 

Tegenstrijdig gedrag

Hoewel respondenten dit jaar aangeven dat ze duurzaamheid belangrijk vinden, lijkt hun werkelijke winkelgedrag in de tegenovergestelde richting te wijzen. Black Friday wint ook dit jaar weer aan populariteit net als aankopen via de online-only webshops. 49 procent van de respondenten geeft aan dat product transparantie, weten waar producten vandaan komen, belangrijk is voor hen. 45 procent van de Europese consumenten geeft aan dat zij het minimaliseren van plastic verpakkingen belangrijk vindt.
 

Generatieverschillen

De oudere generatie hecht aanzienlijk meer belang aan lokale initiatieven zoals het winkelen in lokale winkels of het kopen van lokale producten. De jongere generatie richt zich meer op de minder bedeelden in de wereld door producten te kopen die een eerlijke werkomgeving en eerlijke beloningen garanderen.
Respondenten met een lager inkomen dragen vaker bij aan een beter milieu door thuisbezorging te vermijden (35 procent), terwijl respondenten met een hoger inkomen eerder bereid zijn om extra betalen voor milieuvriendelijke producten (27 procent).

Bureaus

Media

Economisch