IKEA start verhuur meubels aan jongeren

13-12-2018 (13:26) - Marketing

IKEA en de Amsterdamse woningcorporatie Stadgenoot bundelen de krachten in een bijzonder project voor circulaire woonruimte. Het complex ‘Stek Oost’ – dat morgen officieel haar deuren opent – bestaat uit 250 hergebruikte woonunits, bestemd voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar. Zij kunnen bij IKEA Amsterdam een meubelpakket huren voor minimaal twee jaar.


Na deze periode geeft IKEA de meubels een tweede leven of neemt de huurder ze over. Deze pilot sluit aan bij de ambities van het Zweedse woonwarenhuis om in 2030 een klimaatpositief en circulair businessmodel te voeren.
 

Tweede leven

“Jongeren hechten steeds minder aan het bezitten van spullen, zij vinden het belangrijk om hun ecologische voetafdruk te verkleinen”, aldus Alberic Pater, Country Sustainability Manager IKEA Nederland. “Huren in plaats van kopen past daar goed bij. We bieden een reparatieservice om te zorgen dat de meubels langer meegaan en geven inspiratie en tips om meubels een nieuwe look of functie te geven. Na de huurperiode kunnen klanten de huur verlengen, de meubels voor een klein bedrag overnemen of ze teruggeven aan IKEA – wij zorgen er dan voor dat de meubels een tweede leven krijgen.”
 

Nederland als proeftuin

Naast het verhuren van meubels heeft IKEA de gemeenschappelijke ruimtes van Stek Oost ingericht. Daarbij worden meubels hergebruikt die momenteel te zien zijn in seizoen 2 van het tv-programma Designdroom. Deelplatform Peerby levert een aantal vouchers waarmee de bewoners gereedschappen kunnen lenen van buurtgenoten voor onderhoud aan deze ruimtes. “Stek Oost is voor ons een logisch startpunt om hergebruik van meubels door verhuur aan jongeren als duurzaam businessmodel te testen”, aldus Alberic Pater. “De lessen die we hieruit halen nemen we mee in de ontwikkeling van diverse andere circulaire modellen die we komend jaar willen gaan testen, zoals mogelijk het verhuren van boxsprings. We zijn er trots op dat Nederland een proeftuin is voor de duurzaamheidsambities die wij als organisatie wereldwijd hebben.”
 

Bureaus

Media

Economisch