In Nederland doen we het net even anders

14-12-2017 (14:54) - Marketing

In december shoppen mensen wereldwijd vooral op maandagen online, op zaterdag juist amper. In Nederland daarentegen worden webshops deze maand juist het vaakst in het weekend bezocht. Dat blijkt uit een analyse van RTB House, wereldwijd leverancier van state-of-the-art retargeting-technologie voor topadverteerders.
 

Het bedrijf analyseerde online shopgedrag in december, een topmaand voor e-commerce. Tijdens kerst zijn Nederlanders over het algemeen niet online; in tegenstelling tot de andere markten, waar de kans dat mensen op een onlineadvertentie klikken, toeneemt op 25 en 26 december, gebeurt dat in Nederland pas op de dagen na kerst.
 

kerstavond 

Wereldwijd worden webshops in december vooral op werkdagen bezocht. Op werkdagen worden ook de meeste transacties voltooid. Met name de maandag is populair: consumenten bezoeken webshops op die dag zeventien procent vaker dan het maandelijks gemiddelde. Bovendien kopen ze in december op maandag 38 procent meer dan gemiddeld. Zaterdagen zijn het minst lucratief voor de e-commerce: webshops krijgen in december dan acht procent minder bezoekers dan gemiddeld. Het aantal transacties ligt zelfs 22 procent lager. Vanaf halverwege december, ongeveer een week voor kerst, neemt het aantal bezoeken aan webshops en het aantal onlineaankopen gestaag af. Op kerstavond liggen deze aantallen het laagst: gebruikers bezoeken dan 28 procent minder webshops dan gemiddeld in december. Ook het aantal transacties neemt dan af en ligt die dag 41 procent lager dan gemiddeld in december.
 

zondag meest populair

In Nederland is het aantal bezoeken aan webshops een week voor kerst het hoogst. En hoewel Nederlanders webshops het liefst in het weekend bezoeken – zo ligt het aantal webshopbezoeken in december op zondag 28 procent hoger dan gemiddeld – doen we het daadwerkelijk aanschaffen van spullen liever op werkdagen. Vorig jaar vonden er op de maandag en dinsdag vóór kerst zelfs 58 procent meer transacties plaats dan in de rest van de maand. Op kerstavond bezoekt internetshoppend Nederland slechts zelden een webshop – gemiddeld ruim 41 procent minder dan in de rest van december. Ook het aantal transacties ligt die dag 56 procent lager. De kans dat Nederlandse gebruikers op een onlineadvertentie klikken, is het grootst tussen kerst en oud en nieuw. Zo werd er op 28 december 2016 23 procent vaker op advertenties geklikt dan gemiddeld in december.
 

tweede helft december

“Om offline retailsales te ondersteunen, is de tweede helft van december de beste tijd om onlinemarketingactiviteiten te optimaliseren”, zegt Cyril Westerhof, countrymanager Benelux van RTB House. “Onze analyse laat zien dat onlineshoppen in de eerste helft van december heel populair is. En waar dit in de meeste markten een week voor kerst ineens een stuk minder wordt – vanwege de voorbereidingen voor kerst of omdat mensen bang zijn dat hun pakket te laat wordt bezorgd – gaat dit voor Nederland niet op. Tijdens deze piekmaand moeten marketeers hun onlineadvertentieactiviteiten dus niet beperken of stopzetten, maar het is wel goed dat ze nadenken over hoe hun marketing de retailsales kan beïnvloeden.”
 

Hoewel niet veel mensen tijdens kerst online shoppen, is de kans dat ze daarna op advertenties klikken, wel groter. Na de feestdagen loopt zowel het aantal kliks op advertenties en het aantal bezoeken aan webshops, als het aantal transacties weer op.


gepersonaliseerde retargeting

“De toename in CTR – een meeteenheid die aangeeft hoeveel mensen op een advertentie klikken – laat zien dat consumenten op zoek zijn naar specifieke aanbiedingen”, zegt Westerhof. “Het loont dus om advertentie-uitgaven te plannen op basis van de shoptrends van onlinegebruikers. Hoe beter een boodschap gepersonaliseerd is, hoe groter de kans dat die potentiële klanten aantrekt. In dit geval zijn retargeting en artificial intelligence op basis van deep learning handig, omdat die er samen voor kunnen zorgen dat de juiste aanbieding bij de juiste persoon terechtkomt. Als adverteerders een campagne willen, die toekomstige sales ondersteunt, moeten zij de potentie van gepersonaliseerde retargeting hierin meenemen.”


Bureaus

Media

Economisch