Kantar voorspelt digitale paradox voor marketeers

03-12-2019 (17:31) - Marketing

Hoewel online bestedingen blijven groeien voorspelt marktonderzoeker Kantar een herwaardering van de ‘echte’ wereld door innovaties die merken in staat stellen op nieuwe manieren met de consument in contact te komen. 

Kantar signaleert een digitale paradox, blijkt uit het 2020 Media Trends & Predictions rapport. Hoewel nieuwe en veranderende mediakanalen kansen bieden, maakt de hoeveelheid aan (digitale) opties het ook steeds lastiger om de consument nog echt te bereiken. Daarnaast zullen marketeers goed moeten nadenken over hoe ze moeten omgaan met het ‘data-dilemma’: relevant zijn, de context optimaal benutten en content personaliseren, maar dit alles zonder privacy of vertrouwen te schenden. En met het einde van de ‘cookie’ in zicht moeten adverteerders op zoek naar andere online meetmethoden.
 
Hieronder de trends en voorspellingen in het rapport opgedeeld in drie hoofdthema’s:
 

Technologie

het 5G tijdperk is aangebroken
5G ontsluit een legio aan mogelijkheden op het gebied van content, nieuwe connected devices en zelfs productverpakkingen, maar vraagt ook om een uitdagende bedrijfstransformatie.
Steeds meer uitdagers verdringen zich voor de poorten van Netflix. De tijd en het budget van consumenten is niet oneindig, en in een meer competitieve markt zullen keuzes gemaakt moeten worden.
 
het audio-merk
Merken zullen hun audio-identiteit vorm moeten geven nu nieuwe audiokanalen mainstream worden.Cross-
 
channel ecommerce
‘Shopvertising’ evalueert naar ‘shoppable social’ en ‘shoppable TV’ of buitenreclame. We gaan steeds meer voorbeelden zien, waarin e-commerce direct is geïntegreerd in campagnekanalen en uitingen.


Het speelveld voor merken

terugkeer naar de ‘echte wereld’
Merken zullen proberen een betere balans te vinden tussen hun online en offline aanwezigheid. Dit zou kunnen betekenen dat de groei in online bestedingen afneemt.
 
merken nemen stelling
Merken worden radicaler en consumenten kritischer. Merken zullen moeten bewijzen dat zij uitgedragen waarden zelf ook naleven, en dit heeft ook gevolgen voor mediakeuzes.
 
influencer marketing wordt volwassen
Influencer marketing zal de meetbaarheid van haar activiteiten serieuzer gaan nemen in 2020.
 
E-sports gaan mainstream
Online sportspellen worden een lucratief platform voor mediabedrijven en adverteersters die de spelregels kennen.
 

De katalysator voor verandering

De trend naar in-housing
Steeds meer adverteerders zullen (delen van) het media-, creatie- en planningsproces in-housen. In-housing komt niet zonder uitdagingen en creëert daarmee kansen om nieuwe samenwerkingen aan te gaan met externe bureaus.

Het einde van de cookie?

Adverteerders moeten overstappen naar nieuwe online meetmethoden voor ze straks in het duister tasten. Directe integratie tussen onderzoekbureaus en uitgevers/online platformen is een voorwaarde om media-effectiviteit te kunnen blijven meten.

Het data dilemma

Privacy- en data-ethiek zijn thema’s die op de agenda blijven staan, o.a. door GDRP. Marketeers blijven zoeken naar personalisatie van content, maar zullen transparant moeten zijn in hun handelen en zich aan de regels houden.
 
Lees hier het volledige rapport.

Bureaus

Media

Economisch