Kia scoort met vrouwenvoetbal

10-08-2017 (09:30) - Marketing

Wordt je normaal bij ieder EK gek van de oranje vla, yuppies of brul-shirts. Weinig merken hebben ingezet op het EK vrouwenvoetbal wat dit jaar voor het eerst in Nederland werd georganiseerd. Daar dachten ze bij Kia anders over.
 

Begin januari klopte Kia bij reclamebureau Woedend! aan met de vraag om het sponsorship op een bijzondere manier kenbaar te maken. ‘Een gewéldige kans om vrouwenvoetbal op een positieve manier in de spotlights te zetten’, aldus Paul Woltering, strategy director bij Woedend!
 
Als hoofdsponsor liet het merk zich op de gangbare plekken zien (van fanzones in de speelsteden tot billboards), maar het automerk heeft vooral krachtig ingezet op online video’s.
 

Johnny de Mol 

De campagne trapte af met een ode aan de vrouwen die het voetbal in Nederland op de kaart hebben gezet. Johnny de Mol blikt samen met Hettie Olde Loohuis terug naar 1974; het jaar dat zij met haar team de eerste kampioen van Nederland werd. De documentaire gaat over de evolutie die het vrouwenvoetbal heeft doorgemaakt, en ademt volop speelplezier en gezond fanatisme.
 

10-jarige YouTube vlogger

 
Daarna zette Kia jonge voetbalfans in de schijnwerpers. Meiden tussen 10 - 14 jaar konden een filmpjeinsturen van hun voetbaltalent, waarna ze kans maakten op een zeldzame plek als ball carrier. Dit resulteerde in een video met Esra, een 10-jarige YouTube vlogger die de eer had om de bal naar de stip te dragen tijdens de openingswedstrijd. Dat vergeet je natuurlijk nooit meer!
 

knallende afsluiter

 
Als knallende afsluiter bedacht Woedend! een digitale actie met een uniek analoog staartje: win een tafelvoetbaltafel met 3D geprinte poppetjes. Je eigen team op een tafel, dus! Woltering: ‘Zo’n gepersonaliseerde voetbaltafel kun je niet zomaar ergens bestellen. We moesten ‘m echt from scratch bouwen. Heel gaaf om te doen’.
 
‘Dat was uiteindelijk ook het mooie van dit verhaal’, vertelt Woltering. ‘We hebben in iedere doelgroep iets bijzonders gedaan, en keer op keer écht contact gemaakt, van de jonge aanstormende talenten tot de voetbalveteranen. Deze campagne is ontzettend goed aangeslagen, we hebben veel enthousiaste reacties gehad. En de Oranje Leeuwinnen hebben natuurlijk voetbal van de bovenste plank laten zien, een prestatie om apetrots op te zijn'.

Bureaus

Media

Economisch