Kinderboekenweek belangrijke promotor van Nederlandse boek

02-10-2018 (09:24) - Marketing

De Kinderboekenweek, die morgen weer begint,  is de belangrijkste promotor van de Nederlandse boekensector. Dit blijkt uit de 5e editie van het tweejaarlijkse Boekensector Merkenonderzoek.


Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Voor de Nederlandse boekensector zijn de promotieperiodes, zoals de Kinderboekenweek. De sector ontbreekt het aan vernieuwing waardoor de publiciteit in de media wordt gedomineerd door de promotiecampagnes. Voor het positief beïnvloeden van het leesgedrag zijn kinderen de meest logische doelgroep. Zij vormen de nieuwe generatie consumenten. Verder blijkt uit het merkenonderzoek dat de promotie van het kinderboek de grootste aanhang heeft onder volwassenen. In alle geledingen van de bevolking bestaat er sympathie voor het kinderboek. Meer aandacht voor de bestaande Kinderboekenweek en wellicht zelfs het opzetten van een tweede promotieperiode is daarom het advies.’

 

opvallend

Opvallende conclusies uit Boekensector Merkenonderzoek zijn dat Jan Terlouw de populairste auteur van Nederland is. Er wordt daarnaast weinig waarde gehecht aan literatuurprijzen. Merkadviseur Beerda: ‘De Nederlandse consument wordt plat gegooid met prijzen, waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet. De Gouden Griffel, die komende week voor de 47e keer wordt uitgereikt aan de schrijver van het beste kinderboek, vormt hierop een uitzondering. Een grote meerderheid van de Nederlanders kent de Gouden Griffel en heeft veel waardering voor de prijs.'


Bibliotheken worden steeds populairder. De bibliotheek wordt over het algemeen als oerdegelijk en vernieuwend gezien. ‘De motor van de reputatiegroei is de omslag die alle openbare bibliotheken doormaken van traditionele boekenuitlener naar ontmoetingsplaats met veel nieuwe functies, zoals cursussen, studie- en werkplek en advies bij het invullen van het belastingformulier. Opmerkelijk genoeg blijkt de Bibliotheek niet alleen het degelijkste imago van de boekensector te hebben, maar na bol.com ook het meest vernieuwende’, aldus Beerda.Van alle uitgeverijen heeft Noordhof Uitgevers de sterkste reputatie. Bol.com voor 5e keer op rij sterkste merk in de boekensector met hoogste groeiverwachting

 

 



 


Bureaus

Media

Economisch