KVNW zet trends in wijnhandel op een rij

07-02-2019 (09:43) - Marketing

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) organiseerde op 6 februari een symposium in het kader van hun 120-jarig bestaan. Daarbij werden de trends en ontwikkelingen besproken die de komende decennia de wijnhandel en -consumptie zullen gaan beïnvloeden.


Zo vertelden onderzoekers van Wine Intelligence dat de consumptie van wijn licht afneemt in landen waar wijn een stevige positie heeft. Daarentegen zit er groei in consumptie in landen waarin de wijncultuur nog jong is. Wel gaan de meeste consumenten tegenwoordig wat bewuster om met alcohol.


Het aantal momenten dat er wijn gedronken wordt in Nederland neemt dan ook af. Ruim een derde van de consumenten heeft een belangstelling voor wijnen met een lager alcoholpercentage. KVNW wil hier een bijdrage aan leveren en onderzoekt daarom varianten van wijn met een lager alcoholpercentage.


klimaatverandering

Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org, gaf vervolgens aan dat veel traditionele winkels moeite hebben om consumenten goed te kunnen volgen. Volgens hem moet de gemiddelde slijterij of retailer ervoor zorgen dat platforms ingericht worden die data verschaffen. Daarmee zouden ze de consument alsnog optimaal kunnen bedienen. 


Tot slot ging Stan Beurskens, eigenaar van Wijngaard St. Martinus in Vijlen, in op nieuwe druivenrassen en grotere oogsten door de klimaatverandering. Gerard van der Steenhoven, directeur van het KNMI, voegde toe dat de omstandigheden voor wijnbouw in Nederland steeds gunstiger worden. De klimaatverandering veroorzaakt daarentegen ook steeds meer extreem weer, zoals langere perioden van regen of juist droogte.

 


Bureaus

Media

Economisch