Lalaland wint Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge

21-01-2022 (12:05) - Marketing

De Amsterdamse fashion tech startup Lalaland is uitgeroepen tot winnaar van de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge. In totaal namen 430 startups en scale-ups uit 22 verschillende landen deel aan het prestigieuze programma, dat dit jaar in het teken stond van het ondersteunen en vooruit helpen van gekleurde ondernemers binnen de fashion industrie die zich inzetten voor diversiteit en inclusiviteit. De jury koos de winnaar nadat zes finalisten hun zakelijke ideeën hadden gepitcht tijdens de virtuele finale op 12 en 13 januari. Om de prijs te vieren, lanceerde Lalaland op 18 januari bovendien een exclusief NFT artwork.
 
De derde editie van het wereldwijde programma van de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge nam bijna een jaar in beslag, waarna een 8-koppige jury, waaronder Tommy Hilfiger zelf, de zes finalisten selecteerde. Hierbij keken zij onder meer naar de potentiële sociale impact en marktgroei van de deelnemers. Bovendien konden dit jaar voor het eerst ook fans van het kledingmerk hun stem uitbrengen. De zes finalisten presenteerden hun ideeën tijdens de digitale finale op 12 en 13 januari, waarbij Lalaland als winnaar werd uitgeroepen. De prijs betreft een investering van €100.000,- en een jaar lang mentorschap van Tommy Hilfiger en INSEAD, ’s werelds bekendste internationale business school.
 

Diversiteit

Lalaland genereert op basis van kunstmatige intelligentie digitale fotomodellen in diverse huidskleuren, lichaamsvormen en leeftijden. Lalaland biedt de fashion industrie daarmee een krachtige oplossing om e-commerce en de online shopbeleving van klanten te verbeteren, met diversiteit en maximale aandacht voor de individualiteit van elke consument. Het bedrijf werd in 2019 opgericht door de in Zimbabwe geboren Michael Musandu, de Litouwse Ugnius Rimša en de Nederlandse Harold Smeeman. Afgelopen juni werd Lalaland als enige Nederlandse startup geselecteerd voor de ‘Google for Startups Black Founders Fund’.
 
“Het creëren van technologie die een meer inclusief en divers e-commerceplatform stimuleert, vormt de kern van onze visie bij Lalaland,” vertelt Michael Musandu, mede-oprichter en CEO van Lalaland. “Deel uitmaken van de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge bracht ongelooflijke inzichten waarmee we onze A.I. oplossing kunnen inzetten om nog meer mensen te bereiken dan we ons hadden kunnen voorstellen. Door deze prijs is ons team extra gemotiveerd om een gastvrije online winkelervaring mogelijk te maken voor iedereen, zodat geen enkele consument zich ondervertegenwoordigd voelt.”
 

430 deelnemers

In totaal namen 430 bedrijven uit 22 verschillende landen deel aan het programma. De overige vijf finalisten waren Clothes to Good (Zuid-Afrika), Haelixa (Zwitserland), Mafi Mafi (Ethiopië), Soko (Kenia) en Uzuri K&Y (Rwanda). “Deze challenge bracht gepassioneerde en hardwerkende individuen samen met frisse ideeën over hoe we een toekomst van mode kunnen creëren waar we allemaal naar uit kunnen kijken,” sprak Tommy Hilfiger zijn bewondering uit. “Het was een indrukwekkend slotevenement en ik ben er trots op deze reis voort te zetten met de ondernemers die baanbrekende en impactvolle oplossingen hebben gepresenteerd.”
 

NFT

Lalaland lanceerde op 18 januari het NFT-kunstwerk ‘Marcia’, dat exclusief is gemaakt in het kader van de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge. Marcia is een uniek gegenereerd metaverse model dat is gemaakt met behulp van neurale netwerken. In totaal zijn er negen exemplaren van de NFT, waarvan er acht zijn uitgegeven aan de juryleden van de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge waaronder Tommy Hilfiger en Yara Shahidi. Het negende en laatste exemplaar wordt geveild aan het publiek. Er kan al geboden worden via het platform Opensea en de veiling loopt tot 14 februari.
 

 

Bureaus

Media

Economisch