Lang zal Big Mac leven

18-04-2017 (09:40) - Marketing

De Big Mac wordt dit jaar vijftig. Het iconische broodje werd in 1967 ‘uitgevonden’ door een Amerikaanse marketingmedewerkster en is nog steeds onverminderd populair. Dus zingen we uit volle borst: lang zal de Big Mac leven. Maar is dit wel zo?

 
Op NU.nl is te lezen dat kenners verwachten dat de populariteit van kwalitatieve burgers het voortbestaan van de Big Mac bedreigt. Ga maar na, restaurants schamen zich er bepaald niet meer voor om een sappige burger op de kaart te zetten. Ieder restaurant geeft er zijn eigen draai aan en adverteert met de kwaliteit en afkomst van het vlees. 
 
Een trend die Pim de Lange, mede-eigenaar van restaurant Ter Marsch & Co (maker van de beste hamburger in 2015), ook contateert: ‘Hamburgerrestaurants komen als paddenstoelen uit de grond, maar de goede burgerrestaurants overleven. McDonald's lijdt onder de kleine jongens. Ze willen precies weten wat er in bepaalde producten zit en willen geen e-nummers en andere kunstmatige toevoegingen in hun voedsel. Wel willen ze betalen voor kwaliteit. Liever geeft men meer uit aan een kwalitatieve burger die wat meer kost. Dat wil ik ook meegeven aan andere restaurants: durf geld voor je burger te vragen. De prijs van kwalitatieve producten mag je doorberekenen aan de consument.’ Het is dus de vraag hoe groot het feest is op de vijftigste verjaardag van het broodje. Wel kunnen we onderstaande video, die te vinden is bij het bewuste artikel op NU.nl, nog even genieten van het ontstaan van de Big Mac en zijn reclame-uitingen door de jaren heen.
 
Lang zal de Big Mac leven, meer een goedbedoelde wens dan een constatering. 
 


NU.nl

Bureaus

Media

Economisch