Lindeman’s creëert CO2-absorberende muurschildering

24-06-2021 (11:40) - Marketing

Op initiatief van het Australische wijnmerk Lindeman’s verrijst er aan de Rotterdamse Nassaukade, op het pand naast de iconische Koningshavenbrug, in de volksmond ‘De Hef’, een metershoge muurschildering gemaakt met fotokatalytische verf. Deze smog etende muurschildering zuivert uitlaatgassen en levert schone lucht. Door als eerste bedrijf milieuvriendelijke marketinguitingen in te zetten in de vorm van buitenreclame die daadwerkelijk bijdraagt aan een schonere lucht, wil Lindeman’s een inspirerende positie innemen.

Het kunstwerk naast ‘De Hef’ is de eerste buitenreclame in Nederland in de vorm van een grootschalige muurschildering die gemaakt is van zogenaamde fotokatalytische verf. Deze verfsoort gaat in combinatie met licht een chemische reactie aan, waardoor deze onder meer schadelijke gassen (zoals uitstoot van industrie of van autoverkeer), opneemt en filtert. De lokale kunstenares Marloes de Kiewiet heeft de muurschildering gemaakt.
 

CO2-besparende initiatieven

Tijdens het aanbrengen en uitharden van de verf absorbeert de zogenaamde mural ongeveer net zoveel CO2 als een jonge boom in een maand. Daarnaast zal het kunstwerk in de periode dat het zichtbaar is blijvend NO2 (stikstofdioxide) opnemen, een gas dat grotendeels wordt geproduceerd door autoverkeer. Het Australische wijnmerk heeft inmiddels een gecertificeerde CO2-neutrale status en blijft continu werken aan zijn ecologische voetafdruk. Zo hebben ze de afgelopen periode onder meer geïnvesteerd in lichtgewicht flessen, recyclebaarheid van verpakkingen en verregaande CO2-besparende en compenserende projecten, zoals het Buy One, Plant One Tree-initiatief, waarmee klanten virtueel een boom kunnen planten bij elke gekochte fles Lindeman's. Dit initiatief heeft de aanplant van 217.000 extra bomen in het Amazonegebied tot doel.
 

Marketing aansluitend bij bedrijfsvisie

"Wij willen niet alleen onze producten zo klimaatneutraal mogelijk produceren, we vinden ook dat onze marketing en promotie aan moet sluiten op onze bedrijfsvisie", aldus Tony Jansen, Head of Sales Continental Europe voor Lindeman’s. "Door deze opvallende manier van buitenreclame in samenwerking met lokale kunstenaars, willen we niet alleen aandacht vragen voor luchtkwaliteit, we dragen hiermee ook daadwerkelijk bij aan een betere kwaliteit van leven. We streven ernaar dit in de toekomst steeds vaker en ook op andere iconische plekken in Nederland toe te passen."

 


Bureaus

Media

Economisch