Lush start wereldwijd 'Anti-Social Media'-beleid

23-11-2021 (11:42) - Marketing

Vanaf 26 november 2021 meldt cosmeticamerk Lush zich af bij Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden. Dit beleid wordt uitgerold in alle 48 landen waar Lush actief is.
 
Decennialang werden bewijzen over klimaatverandering genegeerd en gebagatelliseerd. Zo gaat het nu ook met sociale media: de negatieve effecten ervan worden nauwelijks erkend. Lush stelt zich sinds haar oprichting op als leider in plaats van volger en heeft daarom besloten nu op te staan en niet te wachten tot anderen de ernst van dit probleem inzien.
 
Net als vele tieners voor ons heeft Lush geprobeerd van sociale media af te komen. Maar de ‘fear of missing out’ is groot, en door de druk de verschillende platformen te gebruiken zijn ze er – ondanks de beste bedoelingen – nog steeds te vinden.
 

Ontspanning

Dit is dus een poging om 'cold (plant-based) turkey' te gaan. Deze keer zijn ze extra vastberaden door de laatste informatie die door moedige klokkenluiders naar buiten is gebracht. Hun berichten tonen aan dat algoritmen en onduidelijke regelgeving jongeren schade toebrengen. "Als bath bomb-uitvinder steek ik al mijn energie in het maken van producten die mensen helpen ontspannen en hun welzijn bevorderen. Socialmediaplatformen zorgen voor precies het tegenovergestelde, met algoritmen die zo zijn ontworpen dat mensen maar blijven scrollen, en hun telefoon niet wegleggen zodat ze kunnen ontspannen." zegt Jack Constantine, Chief Digital Officer.

Daarom meldt Lush zich vanaf 26 november 2021 af bij Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden. "Ik probeer mijn hele leven al schadelijke ingrediënten in mijn producten te vermijden. Er is nu zo’n overweldigend bewijs dat we door het gebruik van sociale media in gevaar worden gebracht. Ik ben niet bereid om mijn klanten aan deze schade bloot te stellen, dus is het tijd dit ingrediënt te verwijderen." zegt Mark Constantine, Lush-medeoprichter en productuitvinder.
 

Niet helemaal asociaal

Lush belooft niet helemaal ‘asociaal’ te worden: je kunt ze nog steeds op YouTube vinden – en daarbij hoef je niet op de like-, abonneer- of notificatieknop te drukken. Kom vooral langs wanneer jij er zin in hebt. Bekijk hier de volledige lijst van waar je ze kunt vinden.
 

 


Bureaus

Media

Economisch