Meerderheid consumenten niet overtuigd door social advertising

14-10-2019 (10:47) - Marketing

Meer dan twee derde van de consumenten (68%) wordt bij de aankoop van een product niet beïnvloed door advertenties op social media. Dat blijkt uit onderzoek van Selligent Marketing Cloud onder 400 Nederlandse consumenten. Van de ondervraagden geeft 71 procent dan ook aan het afgelopen half jaar niets te hebben gekocht via social media.
 
Een mogelijke oorzaak voor de geringe invloed van social advertising is de inzet van influencers. Bijna de helft (46%) van de respondenten heeft er een hekel aan als influencers producten of diensten promoten op social media. Bij slechts 18 procent van de ondervraagden leidde de social media post van een influencer tot een aankoop. Volgens twee derde van de consumenten (66%) heeft het aantal volgers van een influencer daarbij geen invloed op de aankoopbeslissing.
 
Naast influencers speelt ook privacy een rol bij de beperkte invloed van social advertising. Een kwart van de respondenten (26%) heeft het afgelopen jaar namelijk afscheid genomen van een social media platform. Voor bijna een derde van de consumenten (31%) zijn zorgen over privacy aanleiding voor het verminderen van social mediagebruik. Het medium waar het vaakst afscheid van werd genomen, is Facebook (39%).
 
De geringe invloed van social media vraagt om een alternatief in de strijd om aandacht van de consument. Een gepersonaliseerde ervaring biedt hierbij kansen. De meerderheid van de consumenten (51%) vindt een gepersonaliseerde ervaring namelijk belangrijk. 40 procent van de ondervraagden is zelfs bereid persoonlijke gegevens te delen als ze daarmee een meer gepersonaliseerde ervaring krijgen. Kanttekening hierbij is wel dat nog altijd twee derde van de consumenten (67%) privacy belangrijker vindt dan een gepersonaliseerde ervaring.
 
“Dit onderzoek benadrukt de kracht van gepersonaliseerde ervaringen, maar onderschrijft tegelijkertijd ook het belang van privacy. Daarom moeten bedrijven rekening houden met privacy voorkeuren wanneer ze klanten een positieve, gepersonaliseerde ervaring willen bieden”, vertelt John Hernandez, CEO van Selligent Marketing Cloud.
 
“Met de inzet van onze Consumer Information Management tool kunnen bedrijven voor elk kanaal en elke campagne gebruikersvoorkeuren automatiseren op een gemakkelijke manier”, vervolgt Hernandez. “Op die manier kun je als bedrijf waarde leveren op het juiste moment, met respect voor je klant.” 

Bureaus

Media

Economisch