Merken worden vaker op het matje geroepen door consumenten

29-11-2019 (10:26) - Marketing

Bedrijven die niet duurzaam genoeg zijn, worden steeds vaker op het matje geroepen door consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Twitter. Het aantal Tweets geschreven door consumenten over de duurzaamheidsstrategie van bedrijven steeg de afgelopen drie jaar met 825 procent*. Dit zorgt voor een levendige discussie op het social netwerk. Het aantal Tweets van merken over hun eigen duurzaamheidsbeleid steeg met 51 procent.

Twitter signaleerde deze culturele trend in haar recente onderzoek naar welke culturele thema’s gebruikers bezighoudt. Deze inzichten zijn gebundeld op een immersieve website die zes thema’s toont en duiding geeft door middel van cijfers, hashtags en Tweets. “Dit inzicht in de onderwerpen die steeds belangrijker worden voor de consument is ongelooflijk waardevol in de creatieve ontwikkeling en zelfs productontwikkeling, de marketingfasen en om deel te nemen aan het gesprek met de consument”, aldus Sarah Personette, Global VP of Client Solutions.


De grote zes

In samenwerking met CrowdDNA signaleert Twitter zes grote thema’s die de dagelijkse gesprekken van gebruikers domineren. Binnen deze thema’s definieert Twitter drie trends die in het oog springen en waarover het aantal Tweets in de afgelopen jaren significant toenam. Over elk thema kun je een trendpack downloaden en hierin vind je de populairste hashtags over de trends en spraakmakende statistieken.
 

Verbinden door middel van videocontent

Een andere trend die steeds sterker terugkomt op Twitter, is verbinden door middel van video. Merken en Twitter-gebruikers verpakken hun boodschap ook steeds vaker in video’s die ze vervolgens op Twitter publiceren. Zo steeg het aantal Tweets met verbindende video’s met 111 procent en het aantal Tweets over video creators met 262 procent. Merken kunnen dit inzicht benutten door onderzoek te doen naar hoe hun doelgroep video content consumeert en met welke content creators ze kunnen samenwerken om hun relevantie te vergroten.
 

Toekomstige impact

Een trend waar merken in Nederland nog niet zo mee bezig zijn, is welbevinden, terwijl #doeslief en #dikkedonderdagknuffel populaire hashtags zijn. Twitter-gebruikers besteden steeds meer aandacht aan hun mentale gezondheid en dat uiten ze door middel van goodwill hashtags zoals #MondayMotivation en #SelfcareSunday. Merken kunnen hierop inhaken door ook op Twitter liefde te verspreiden.  

Bureaus

Media

Economisch