MOAM en Zalando maken designproces toegankelijk voor iedereen

06-10-2017 (09:00) - Marketing

De komende vijf maanden geeft Zalando het publiek een kijkje achter de schermen wanneer de designers van MOAM collective international een unieke modecollectie tot stand brengen. Aan het einde van het ontwerpproces in maart 2018, worden uit de collectie drie items exclusief verkocht op Zalando. 
 

Vijf modetalenten van de beste Europese modescholen zijn bij het MOAM collective international powered by Zalando aangesloten en gaan de uitdaging aan om samen een exceptionele collectie te ontwerpen. Hierbij krijgen ze begeleiding van gerenommeerde namen uit de internationale mode-industrie zoals Viktor&Rolf, Claes Iversen, Walter van Beirendonck en Stephen Jones. Het designproces is vanaf november online te volgen op Zalando.
 

allereerste internationale editie

Voor de aankomende editie gaat MOAM collective internationaal. De formule is aangepast om het concept internationaal uit te rollen. In samenwerking met de vijf beste modeacademies van London (Royal College of Art), Parijs (École de la Chambre Syndicale de la Couture, Paris), Firenze (Polimoda), Antwerpen (Royal Academy of Fine Arts Antwerp) en Den Haag (Koninklijke Academie van de Beeldende Kunsten Den Haag) zijn vijf fashion design-alumni geselecteerd. Zij krijgen de kans om mee te doen aan het artist-in-residence programma: MOAM collective international. Vanuit Amsterdam werken de designers intensief samen als collectief. Het project is opgebouwd uit 4 hoofdfases: concept, vertaling, ontwerp en uitwerking.
“Na drie succesvolle edities in Nederland en zelfs een eigen documentaire, voelt het nu heel erg natuurlijk om de vleugels uit te slaan en MOAM collective naar een internationaal niveau te tillen, met internationale designers en internationale coaches”, zegt oprichter, Martijn Nekoui.
 

icons in the making-site

Het is de eerste keer dat MOAM (Mode Amsterdam, opgericht door Martijn Nekoui) samenwerkt met Zalando. Europa's grootste online modeplatform maakt het designproces van MOAM tastbaar via een speciale “Icons In The Making”-pagina. Hier zijn de vijf internationale designers, Roos Boshart (Nederland), Robbie van Mierlo (België), Rose Danford-Phillips (UK), Maximiliano Ruelas (Italië) en Catherine Le Thérisien (Frankrijk) op de voet te volgen. Op de “Icons In the Making”-site kunnen de designers hun werk laten zien en brengt de Zalando het designproces van een modecollectie dicht bij de consument, wat normaal gesproken achter gesloten deuren gebeurt. 
 

platform bieden aan jong talent

Zalando’s Global Director Brand Communications, Jolanda Smit : “Zalando wil mode voor iedereen toegankelijk maken. Dit gaat verder dan dat iedereen zijn of haar fashion ontvangt, waar je ook woont. Samen met MOAM kunnen we een platform bieden aan jong talent en ze een kans geven aan de start van hun veelbelovende modecarrière. We helpen de Icons In The Making verder op weg, én de consument kan door onze samenwerking een origineel designerstuk bemachtigen.”
 

spacial item in november

De drie items uit de ‘MOAM collective international powered by Zalando’-collectie zijn vanaf maart 2018 beschikbaar op Zalando. Voor wie niet kan wachten, wordt er in november alvast een speciaal item gelanceerd.
 

Bureaus

Media

Economisch