Muzikale ontdekkingen in tien jaar Spotify

10-10-2018 (10:06) - Marketing

Deze maand is het tien jaar geleden dat Spotify officieel werd gelanceerd en vandaag zal bij deze mijlpaal worden stilgestaan met Decade of Discovery. In deze campagne zal voor het eerst worden teruggeblikt op de grootste muzikale ontdekkingen van het afgelopen decennium.


Dat gaat van de wereldwijd meest gestreamde artiesten van het decennium, tot de top-10 populairste songs van de afgelopen tien jaar per jaar en de eerste artiesten die een miljard streams hebben behaald. 


Er is zoveel gebeurd sinds de lancering van Spotify dat er inmiddels ontelbaar veel feiten te delen en verhalen te vertellen zijn. Na tien jaar zijn er 180 miljoen maandelijks actieve luisteraars in 65 landen. En op 31 augustus 2018 had Spotify sinds de lancering meer dan 10 miljard euro aan rechthebbenden uitbetaald. Muziekfans kunnen op Spotify genieten van een muziekbibliotheek met meer dan 40 miljoen songs en podcasts en meer dan 3 miljard door gebruikers gemaakte playlists. Er zijn tot nu toe meer dan 2000 genres geïdentificeerd op Spotify, waaronder wonky (elektronische muziek met wobbelige synths), shimmerpop (het Zweedse zusje van indiepop en indietronica) en Britse blues (de blues met een Brits smaakje). 

 

diversiteit

Een ander inzicht is de zogenaamde luisterdiversiteit, oftewel het aantal artiesten dat de gemiddelde luisteraar per maand op Spotify streamt. De afgelopen 10 jaar is dat aantal met gemiddeld ongeveer 8 procent per jaar gestegen. In de afgelopen drie jaar alleen al nam de luisterdiversiteit toe met ongeveer 40 procent dankzij nieuwe, gepersonaliseerde en redactionele playlists, wat betekent dat mensen steeds meer naar een groter aantal artiesten luisteren. 

 

playlist

Op Spotify staat nu een Decade of Discovery-playlist met de meest gestreamde nummers van de afgelopen 10 jaar, inclusief favorieten als Avicii’s ‘Wake Me Up’, Hoziers ‘Take Me To Church’, Kendrick Lamars ‘HUMBLE.’, Rihanna en Drake’s ‘Work’, Sia’s ‘Chandelier’, ‘Lean On’ van Major Lazer, DJ Snake en Mø en natuurlijk ‘Despacito’ van Luis Fonsi en Daddy Yankee.

 


Bureaus

Media

Economisch