Nederlanders heel tevreden met hun elektrische auto

02-04-2020 (16:05) - Marketing

Nederlanders zijn heel tevreden met hun elektrische auto. Ze geven hun eigen voertuig gemiddeld een 8,7. Uitschieter is Tesla met het rapportcijfer 9,1. Dat blijkt uit de Smart Car Monitor, een onderzoek van Multiscope, waaraan ruim 6000 Nederlanders meededen.

Ook wat naamsbekendheid scoort Tesla het beste. Het merk heeft de zogenoemde geholpen naamsbekendheid van 76 procent. BMW, Opel, Volkswagen en Toyota volgen op enige afstand. Het eerste merk dat consumenten spontaan noemen is Tesla met 55 procent. Het is ook bijna het enige merk waar consumenten direct aan denken. 
 

'Elektrische rijders verliefd op hun auto'

Elektrische auto’s hebben een uitzonderlijk hoge Net Promoter Score van +64 procent. En ook hier scoortTesla het hoogst met +80 procent. 'In de afgelopen jaren hebben we tientallen onderzoeken naar klanttevredenheid gedaan. Maar zelden zagen we zo’n hoge NPS-score als voor de elektrische auto in het algemeen en Tesla in het bijzonder. We kunnen daarom stellen dat elektrische rijders echt verliefd zijn op hun auto', laat Yves Kistemaker, marktanalist bij Multiscope weten.
 
 

Milieu belangrijkste reden voor aankoop

De belangrijkste drijfveer die consumenten noemen om een elektrische auto te kopen is het milieu (45 procent). Drie op de tien geven als beweegreden dat de elektrische auto de toekomst is (30 procent). Een nagenoeg even groot deel vindt kostenbesparing een belangrijke motivatie (28 procent). Meer dan één op de vijf noemt de stille motor (22 procent). Niet meer hoeven schakelen is voor 8 procent een reden.

 


Bureaus

Media

Economisch