Nederlandse merken worden gezien als de meest innovatieve van Europa

06-12-2018 (16:15) - Marketing

Nederlandse merken zijn een klasse apart, als je ze vergelijkt met de rest van Europa. De 30 meest waardevolle Nederlandse merken zijn samen goed voor een totale merkwaarde van $93 miljard, zo blijkt uit het BrandZ™ rapport dat vandaag door WPP en Kantar wordt gelanceerd. Disruptieve ‘nieuwe reuzen’ en iconische merken staan zij aan zij in de eerste versie van de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken.
 

De Nederlandse Top 30 meest waardevolle merken vertegenwoordigt daarmee een hogere merkwaarde dan die van grotere economieën, zoals Spanje, Italië, Australië en Indonesië. Kijk je naar de totale BBP, dan is de Nederlandse Top 30 bovendien verhoudingsgewijs groter dan de Top 30 van  Engeland, Duitsland of Frankrijk.
 

Consumenten beoordelen Nederlandse merken als zeer innovatief. Daarmee evenaren we Duitsland en laten we de meeste andere Europese landen achter ons. Home-grown tech brands, zoals Thuisbezorgd.nl (nr. 12, $1.05 miljard) en Booking.com (nr. 3, $11.87 miljard) veranderen de manier waarop Europese consumenten eten en reizen. De Nederlandse innovatiedrang maakt ook dat (relatieve) nieuwkomers op de markt, zoals file-transferring website WeTransfer en Additive Industries, een leider in 3D printing, kunnen excelleren in hun branches.


Sterkste Nederlandse merken: mix van oud en nieuw

Olie- en gasbedrijf Royal Dutch Shell voert de eerste Nederlandse BrandZ Top 30 aan, met een merkwaarde van $20.66 miljard. Biermerk Heineken staat op de tweede plaats met een waarde van $11.88 miljard, op de voet gevolgd door travel e-commerce bedrijf Booking.com ($11.87 miljard).
 

BrandZ stelt al 12 jaar lang vast welke merken wereldwijd het meest waardevol zijn. Door van duizenden merken de consumentenervaring te achterhalen en die resultaten te combineren met een financiële en zakelijke analyse, meten we de waarde van een merk. Met deze BrandZ Top 30 verschijnt voor het eerst ook een ranglijst van enkel de Nederlandse merken. Nederland profiteert van het feit dat ze een unieke mix aan merken in huis heeft - sommige zijn iconisch, hebben een hele geschiedenis, andere zijn net begonnen en in korte tijd enorm gegroeid. De succesvolle opmars van nieuwe merken als Thuisbezorgd.nl en Booking.com in de Top 30 laat goed zien hoe ondernemend Nederland is. Tegelijkertijd zien we in de Top 30 Nederlandse merken een geliefd biermerk als Brand (nr. 29, $120 miljoen) terug, meteen het oudste merk in alle BrandZ ranglijsten wereldwijd.
 

BrandZ Top 10 meest waardevolle Nederlandse merken 2019

 

Tech & online diensten domineren de Top 30

Van de twaalf branches die in de ranking terugkomen, domineren tech en online diensten de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken. Samen zijn ze goed voor $23 miljard - een kwart van de totale waarde van de ranglijst. De bankensector volgt met een aandeel van 20%. De bierbranche levert de meeste merken; we zien maar liefst zes biermerken terug in de Nederlandse Top 30, waaronder Heineken (nr. 2, $11.88 miljard) en Brand (nr. 29, $120 miljoen), een merk dat al meer dan 600 jaar bestaat.
 

Nederlandse merken munten uit in innovativiteit

Gevestigde, iconische merken zoals Philips (nr. 5, $10.71 miljard), Shell en Heineken kijken altijd vooruit en omarmen innovatie; op het moment storten ze zich op respectievelijk innovatieve health technologie, vloeibaar aardgas en de opkomende Chinese markt. Nederlandse banken als ING (nr. 4, $10.73 miljard) en ABN AMRO (nr. 8, $3.39 miljard) zijn aan het pionieren op het gebied van mobiel bankieren en betalen. Daar is de Nederlandse markt perfect voor met haar tech-savy Nederlandse consumenten. Nederlanders pinnen het vaakst van alle Europeanen.
 

Trends

Een actieve en bewuste levensstijl – In antwoord op de oproep vanuit de overheid voor een meer vegetarisch eetpatroon, zijn retailers als Albert Heijn (nr.14, $916 miljoen) gaan investeren in meer vegetarische take-away opties. Het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely belooft ‘100 procent slaafvrije’ chocolade door direct met lokale coöperaties van cacaoboeren te onderhandelen.
 
Koning in contantloos betalen – Nederland is een van de meest cash-free landen in Europa. In slechts 45% van de gevallen rekent de Nederlandse consument nog contant af. Nederlandse bankmerken lopen voorop in Europa als het gaat om mobiele betaaltechnologieën. Zo is ABN AMRO erg succesvol met de Tikkie-app, en investeert ING flink in de Payconiq- en Payvision-platforms.
 
Een duurzame en veilige samenleving – Nederland heeft wereldwijd een goede reputatie op het gebied van duurzaamheid, een betrokken overheid en seksegelijkheid. Merken hebben de ruimte om te vertellen hoe ze willen bijdragen aan een hoger doel, aan een betere samenleving met meer vrijheid en gelijkheid voor iedereen. In de bankensector beginnen merken als SNS (nr. 25, $199 miljoen), ABN AMRO en Rabobank (nr. 7, $4.10 miljard) steeds meer te werken met duurzame financiële richtlijnen. Daarnaast zijn Triodos en ASN (nr. 30, $106 miljoen) wereldleiders in duurzaam investeren.
 

volledig rapport

Het rapport en de ranglijst met de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken zijn hier online beschikbaar, net als het wereldwijde rapport. De rapporten, met ranglijsten, grafieken, artikelen en meer kun je ook terugvinden in de BrandZ-app. De BrandZ-app is gratis te downloaden voor Apple IOS en alle Android-apparaten via www.brandz.com/mobile. Of zoek naar BrandZ in de iTunes- of Google Play-store.
 
Er zijn ook BrandZ merkranglijsten en rapporten beschikbaar van onder meer  China, India, Indonesië, Latijns-Amerika, Brazilië, Spanje, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Australië, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika en Italië.
 

Bureaus

Media

Economisch