NIVEA lanceert nieuwe brand purpose

NIVEA lanceert nieuwe brand purpose

12-02-2021 (11:09) - Marketing

NIVEA introduceert een nieuwe brand purpose. De komende vier jaar zet het merk zich in voor het individuele welzijn van ten minste 150.000 mensen met projecten die menselijke aanraking bevorderen. Uit wereldwijd onderzoek van NIVEA blijkt dat de helft van de mensen zich nu tijdens de pandemie eenzamer voelt dan ooit. In de aanloop naar 2025 trekt het merk maar liefst 20 miljoen euro uit om bij te dragen aan bewustwording over het belang van menselijke aanraking. #CareForHumanTouch
 
NIVEA presenteert twee rapporten over de staat van menselijk contact voor en tijdens Covid-19. Hieruit blijkt dat het tekort aan fysieke aanraking bij veel mensen resulteert in gevoelens van eenzaamheid. Bijna de helft van de mensen die deelnamen aan het onderzoek (12 landen, per land ruim 1000 respondenten) geeft aan zich nu eenzamer te voelen dan ooit tevoren. Het onderzoek laat een connectie zien tussen die gevoelens van eenzaamheid en het uitblijven van fysiek en emotioneel menselijk contact.
 

Skin-touch projecten

In reactie op deze bevindingen presenteert NIVEA een nieuwe brand purpose; “Care for human touch to inspire togetherness’. Met deze purpose verwoorden ze wat altijd al de ambitie is geweest. NIVEA zet zich al ruim 100 jaar in voor de menselijke huid en het merk is dus altijd al purpose-gedreven geweest. Met uiteenlopende projecten en producten die mensen helpen om lekker in hun vel te zitten, draagt het merk zorg voor de huid en voor mensen. Huidcontact heeft een bewezen positief effect op onze gezondheid en ons welzijn. NIVEA gaat daarom de komende jaren verschillende skin-touch projecten ondersteunen die zich hiervoor inzetten. Ze trekken hier 20 miljoen euro voor uit.Te denken valt aan projecten gericht op ouderen, eenzame jongeren, visueel gehandicapten en vroeggeboren baby's.
 
Tzipi Strauss, hoofd afdeling Neonatologie bij het Sheba Medical Center benadrukt hoe belangrijk menselijke aanraking is. ‘De mens heeft drie basisbehoeften; zuurstof, voedsel en water. Ik zou er een vierde aan toe willen voegen, namelijk menselijke aanraking.’
 
Stefan De Loecker, CEO Beiersdorf: ‘Met onze bijdrage willen we aandacht vragen voor het belang van contact. Er zijn ook nu manieren om een gevoel van samenzijn te bevorderen, al is het virtueel. We willen mensen wijzen op het belang van contact maken, ook in deze moeilijke tijd. We gaan NIVEA’s invloed op een betekenisvolle manier inzetten om bewustzijn te creëren rondom het positieve effect van de menselijke aanraking.’
 
In het uitgebreide onderzoek kwam naar voren dat negen van de tien respondenten, voor en tijdens de COVID-19-crisis, menselijke aanraking de sleutel is tot een gelukkig en voldaan leven. Toch is en blijft dit algehele verlangen onbevredigd.
 

Eenpersoonshuishouden

Vier op de vijf alleenwonenden gaven aan dat ze niet dagelijks menselijke aanraking ervaren. Bijna twee op de drie gaf aan dat ze meer knuffels willen krijgen. Mensen die in een eenpersoonshuishouden wonen en alleenstaande ouders geven net als de tieners en millennials aan het meest getroffen door eenzaamheid. 23 procent van de alleenstaande ouders gaf sterk aan dat ze zich alleen voelen, terwijl 24 procent van de tieners hetzelfde zei - tegen een wereldwijd gemiddelde van 16 procent.
 
De fysieke en psychologische gezondheidsvoordelen van menselijke aanrakingen zijn wetenschappelijk bewezen. Maar, omdat aanraking in ons moderne leven een achterstand heeft, gaven de respondenten aan dat deze gezondheidsvoordelen “nieuw” zijn voor hen, en tegelijkertijd ook bestempeld als belangrijk.
 
Voor zeven op de tien respondenten staat de menselijke aanraking niet op de eerste plaats. Drukke levensstijlen, de opkomst van technologieën en verwarring over het juiste niveau van aanraking staan in de weg om te voldoen aan de behoefte van mensen aan huid-op-huidcontact. Als er een betere kennis van de voordelen zou zijn, dan zegt 86 procent dat ze meer menselijke aanraking in hun dagelijks leven opnemen.

COVID-19 heeft het belang van menselijke aanraking onderstreept, maar heeft het ook moeilijker gemaakt om de aanraking met de huid te ervaren. Die ervaring hebben we nodig.
 

Acceptatie

De meeste mensen over de hele wereld hebben geaccepteerd om sociale afstand te houden en hebben hun gedrag hier tijdelijk op aangepast. Uit het onderzoek blijkt dat mensen over de hele wereld fysieke aanraking hebben opgeofferd tijdens de pandemie en daardoor vaak eenzaamheid hebben gevoeld. 75 procent van de respondenten gaf aan dat ze zich door hun eenzaamheid (isolement) hebben gerealiseerd hoe belangrijk fysieke aanraking is voor de gezondheid. Wereldwijd verwacht meer dan een derde van de mensen dat de aanraking in de familiaire en vriendenkring zal toenemen na de crisis. Terwijl de aanrakingen met de collega’s en kennissenkring op de lange termijn zal afnemen als gevolg van de pandemie.

“Bewustwording van de behoefte aan en de gezondheidsvoordelen van huidcontact is cruciaal. We nemen deze rol op en blijven de bewaker van menselijk contact en saamhorigheid. Hoewel we tijdens de pandemie gedwongen zijn om van elkaar verwijderd te blijven, moeten we onze hechte relaties onderhouden en verdiepen als een schild tegen eenzaamheid. Binnen onze naaste familie is huidaanraking daarom belangrijker dan ooit”, zegt Ralph Zimmerer, Vice President Global NIVEA Brand Identity & Brand Capability.
 

Kwaliteit van leven bevorderen

Met het nieuwe initiatief #CareForHumanTouch ondersteunt NIVEA skin-touch-projecten om de kwaliteit van leven te bevorderen van mensen die het risico lopen op eenzaamheid, zoals te vroeg geboren baby’s, slechtzienden en ouderen met dementie. NIVEA streeft er ook naar om tegen 2025, 100 miljoen mensen bewust te maken van de bewezen gezondheidsvoordelen van skin-touch.

NIVEA trapt de lancering af met een documentaire die het waargebeurde verhaal laat zien van een te vroeg geboren tweeling uit Hamburg, en hoe het leven van een van de tweelingzussen in de couveuse werd gered door de huid aanraking van haar tweelingzus.
 

Over het onderzoek

Deel 1 werd uitgevoerd door Mindline, een onafhankelijk onderzoeksinstituut, in de vorm van een online enquête bij 12.207 mensen in de volgende 11 landen (ongeveer 1000 respondenten per land:) Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Zuid-Afrika, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De respondenten van de enquête waren tussen de 16 en 69 jaar oud en vormden een representatieve steekproef op basis van geslacht, leeftijd, regio en beroepsstatus. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen oktober 2018 en maart 2019 (pre-pandemie).

Aan het kwantitatieve onderzoek gingen focusgroepdiscussies in 11 landen vooraf, onder leiding van Happy Thinking People, een onafhankelijk onderzoeksinstituut.

Deel 2 werd ook uitgevoerd door Mindline als een online enquête bij 12.000 mensen in de volgende 9 landen: Australië, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, het VK en de VS. De respondenten van de enquête waren tussen de 16 en 69 jaar oud en vormden een representatieve steekproef op basis van geslacht, leeftijd, regio en beroepsstatus. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen april 2020 en oktober 2020 (tijdens de pandemie).  

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch