Onderzoek: online strategie ongewijzigd door coronavirus, verwachtingen van content stijgen

22-06-2020 (14:01) - Marketing

Sinds de coronacrisis verwacht acht op de tien content-professionals dat content belangrijker zal worden voor de online communicatie voor zijn/haar organisatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Crossphase onder zestig content- en online-professionals. Toch blijft de strategie achter bij de verwachtingen van content: meer dan de helft van de organisaties stelt de strategie en doelstellingen voor online (nog) niet bij sinds de coronacrisis.
 
“Crossphase helpt organisaties bij het organiseren en maken van content. Daarom doen we regelmatig onderzoek naar de manier waarop organisaties content inzetten. Opvallend is dat het merendeel van de organisaties niets aan hun contentstrategie lijkt te veranderen sinds de coronacrisis. Van de grotere organisaties (met meer dan 1000 medewerkers en met online teams van meer dan 20 personen) verandert zelfs acht op de tien niets aan de content-strategie. Zonde, want dit is het moment om de kansen van digitalisering te benutten”, aldus Maarten Fokkelman, oprichter en CEO van Crossphase.
 
Deze cijfers onderstrepen volgens Fokkelman dat contentteams moeite hebben met hun zichtbaarheid in de organisatie. “Daardoor hebben ze een beperkte invloed op besluiten die door het hoger management worden genomen. Door de coronacrisis staat content gelukkig hoger op de agenda. Dit is het moment om door te pakken: content-teams kunnen in gesprek met het hoger management benadrukken dat content-innovaties zoals chatbots de klantervaring verrijken.”
 

Meer werkdruk voor content- en online-professionals

Een op de vijf content-professionals geeft aan dat er een stop van inhuur van externen is door de crisis. Zes op de tien content- en onlineprofessionals geeft aan dat de werkdruk sinds de coronacrisis is toegenomen, voor slechts zestien procent is de werkdruk afgenomen. Fokkelman: “Dat content-professionals het drukker dan voor de coronacrisis hebben, kan verklaard worden door het feit dat zo’n veertig procent van de ondervraagden vaker inspeelt op de actualiteit.”

De veranderingen die het vaakst zijn doorgevoerd, zijn nieuwe secties of pagina’s op de site (77 procent), het aanpassen van de homepage (70 procent), extra nieuwsbrieven en het aanpassen van de FAQ (57 procent). Fokkelman: “Slechts een op de vier organisaties is aan de slag gegaan met het inrichten van chatbots of het uitbreiden van de dialogen van chatbots. Zonde, want zo lopen organisaties een kans mis om het klantcontact schaalbaar te maken.” Wie alle uitkomsten van het onderzoek van Crossphase wil bekijken, kan het onderzoeksrapport hier downloaden.

Over Crossphase
Crossphase is Nederlands marktleider op het gebied van contentservices. Het bedrijf houdt zich bezig met contentmanagement, projectmanagement, webredactie en consultancy. Ook heeft de snelle groeier zich gespecialiseerd in conversation design: de conversaties tussen mens en chatbot. Eerder won Crossphase al 4 FD-Gazelle awards. Er werken meer dan 80 professionals bij Crossphase. 

Bureaus

Media

Economisch