Ook ASN Bank genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2018

12-07-2018 (11:18) - Marketing

ASN Bank werd opgericht in 1960 als spaarbank om het geld van leden op een maatschappelijk verantwoorde manier uit te zetten. De bank koos dus vanaf het begin voor duurzaamheid, een begrip dat in die tijd nog helemaal niet ingeburgerd was en al helemaal niet in de bankwereld werd omarmd. Steeds meer (jonge) mensen lopen warm voor dit uitzonderlijke merk. Reden voor de redactie van FONK de bank te nomineren bij Coolest Dutch Brands 2018. We spraken Pieter Smeets en Renée Ras.


ASN Bank volgt  de definitie van de Verenigde Naties: ‘Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden, zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.’ Dat probeert  ASN Bank in woord en in daad te doen met een uitgebreid duurzaamheidsbeleid. En met bancaire activiteiten die daaraan voldoen. 
 

klimaatpositief

Pieter Smeets: ‘Wat veel bedrijven nu doen, noemen we ook wel greenwashing, het groen maken van wat je aanbiedt, maar bij ASN is duurzaamheid simpelweg onderdeel van het DNA. Het vormt de basis van wat we doen, en dat is ook helemaal niet zo raar als je kijkt naar waar we vandaan komen. We zijn opgericht vanuit de vakbond. Bij andere banken heeft het rendement altijd voorop gestaan, en lange tijd maakte het consumenten weinig uit waar hun geld in werd geïnvesteerd. Wij hebben dat vanaf het eerste moment anders aangepakt.’
Renée Ras: ‘We voeren onze visie in alles door, en zetten in op duurzame vooruitgang. Dus niet klimaatneutraal, maar klimaatpositief. Ook hier op kantoor kun je dat zien.  Ons water uit de kraan komt van het dak waar regenwater wordt opgevangen
 
Lees het volledige interview met Pieter Smeets en Renée Ras in FONK 237.
 

Coolest Dutch Brands 2018

Welk merk is het meest sustainable? Dat is de grote vraag bij de tweede editie van Coolest Dutch Brands. Na een eerste knallende editie van Coolest Dutch Brands 2017, geeft FONK dit jaar het podium aan duurzame merken. In 2018 selecteert de redactie van Fonk maandelijks actuele sustainable brands van Nederlandse origine die door lef en uitgekiende marketing een breed publiek aanspreken en van daaruit ook daadwerkelijk een verandering weten te bewerkstelligen. Begin volgend jaar kiezen wij samen met de verse vakjury van creatives en strategen  hét winnende merk van 2018. Eerder in Coolest Dutch Brands 2018: Tony’s Chocolonely, Picnic, PLUS, Bunq en Marie-Stella-Maris. En nu dus ook: ASN Bank. 
 
DPDK is cohost Coolest Dutch Brands 2018

 


Bureaus

Media

Economisch