Retailers die Black Friday overslaan, profiteren toch mee

27-11-2018 (10:51) - Marketing

Retailers die niet meededen aan de acties tijdens Black Friday, profiteerden dit jaar toch mee van de ontstane drukte. Zo hebben Nederlandse moderetailers die de acties oversloegen alsnog een verdubbeling van het aantal verkopen gerealiseerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Stocard. 


Wel raadt Emile Muijsson, Sales Director Benelux, bedrijven aan om volgend jaar alsnog in te spelen op Black Friday. De kans om meer te verkopen is dan uiteindelijk toch nog groter, denkt hij. Ook is er in een aantal branches nog wel wat te winnen. 


Zo wisten supermarkten nog nauwelijks te scoren tijdens Black Friday. Daarnaast deden bouwmarkten het ook nog niet zo goed. In Nederland was er een stijging van 7.4 procent te zien, in België een stijging van 2.4 procent.
 

stijging met 83.7 procent

De Nederlandse elektronicabranche was juist opvallend succesvol. Het aantal verkopen steeg zelfs met 83.7 procent. Ook in België is een stijging te zien, maar deze is met 36,7 procent aanzienlijk kleiner.
Daarnaast scoorde de modebranche in zowel Nederland als België behoorlijk goed. Het aantal verkopen steeg respectievelijk met 25.1 en 30.9 procent. 


De acties van afgelopen vrijdag wierpen dan ook hun vruchten af. 'Hoewel Black Friday in essentie alleen op de vrijdag valt, kiezen veel retailers ervoor aanbiedingen over meerdere dagen te verspreiden. We zien echter dat de vrijdag zelf verreweg het meest succesvol is qua stijging in het aantal verkopen', aldus Muijsson


Bureaus

Media

Economisch