Rol van search marketeer verandert door automatisering

08-02-2018 (16:44) - Marketing

Uit een nieuwe whitepaper blijkt dat om ervoor te zorgen dat automatisering goed wordt ingezet er verandering nodig is binnen bedrijven. Mentaliteitsverandering ten opzichte van automatisering, het inzetten van de juiste vaardigheden en het feit dat verschillende afdelingen meer moeten samenwerken.

De paper is het resultaat van de samenwerking van vier search bureaus (iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U), IAB Nederland, DDMA en Google en beschrijft welke SEA-activiteiten geautomatiseerd kunnen worden en welke mate van automatisering relevant is voor organisaties. Naast het technische aspect wordt er ook gekeken naar wat search automation betekent voor de rol van de search marketeer.

Diana Janssen, directeur van DDMA: “Search blijft groeien en wordt complexer en dat heeft gevolgen voor de marketeer. Automation is zeker een deel van de oplossing. Automation stelt de marketeer in staat zich te richten op andere skills: strategisch, technisch en sociaal. De inzet van de juiste tools en juist opgeleide mensen maakt het verschil. Samenwerking is key, ook in search marketing. Deze whitepaper is daar een mooi voorbeeld van.”

Yvonne de Jager, Directeur IAB Nederland: “Het laatste AdSpend rapport dat IAB Nederland heeft gepubliceerd, laat wederom een stijging in de Search bestedingen zien van 20%! Hiermee is Search de grootste categorie binnen de totale markt van alle online bestedingen. Als een markt zo groot en nog steeds groeiende is, dan is automatisering een vereiste om die groei aan te kunnen. Hoe meer er geautomatiseerd kan worden, hoe meer we gebruik kunnen maken van de strategische capaciteiten van de Search marketeer. Deze whitepaper geeft aan hoe de rol van deze marketeer verandert.”

In samenwerking met het IAB en DDMA wordt op 12 april een Afternoon Update georganiseerd om dieper in te gaan op het onderwerp. Naast een toelichting op de white paper, zullen een aantal praktijkcases worden gepresenteerd. Als je hierbij aanwezig wil zijn kun je in dit formulier invullen.



Bureaus

Media

Economisch