Rotte appels grootste drempel voor groei online boodschappen

25-06-2018 (10:44) - Marketing

Volgens Thuiswinkel.org is de omzet in webshops in Nederland in 2017 met €22,5 miljard 13% hoger dan in 2016. Hierbij is eten en drinken het segment met de grootste stijging. Toch wordt er maar relatief weinig online boodschappen gedaan. Slechts 10% van de Nederlanders koopt wel eens boodschappen online. 
 
 
Het aantal mensen dat online aankopen doet blijft stijgen en ook voor de komende jaren wordt verwacht dat deze groei aanhoudt. Op dit moment zegt 11% van de respondenten kleding en schoenen alleen nog maar online te kopen. Voor boeken en speelgoed ligt dit zelfs op 33%. Toch blijven veel consumenten waarde hechten aan fysieke winkels. Zo zegt 17% van de mensen die nooit online boodschappen doen, dit in de toekomst ook niet te willen doen. Slechts 2% van de respondenten doet weleens boodschappen in een online-only winkel zoals Picnic. Dit blijkt uit recent onderzoek van strategie en marketing consultancybureau Simon-Kucher & Partners.
 

Online boodschappen doen wordt populairder, maar blijft achter bij andere retail segmenten
“Dit verschil kan worden verklaard doordat veel consumenten er moeite mee hebben dat ze de producten niet kunnen controleren op kwaliteit en versheid.”, zegt Jos Eeland, Senior Director bij Simon-Kucher & Partners. “Daarnaast weerhoudt het veel mensen dat er een levertijd is om online boodschappen te doen en het minimum bestelbedrag hoog ligt.”
Van de online boodschappen worden producten van de bakkerij en de groenteafdeling dan ook het minst vaak online gekocht (25% koopt wel eens online), terwijl niet-bederfelijke levensmiddelen het vaakst online gekocht worden (60% koopt wel eens online). De belangrijkste reden voor consumenten om te overwegen om wel online boodschappen te doen is gratis levering van de producten (52%) met geen minimale bestelwaarde (30%). Om consumenten te verleiden om een keer online boodschappen te doen is korting op de eerste bestelling ook een belangrijke trigger (17%).
 

Supermarkten verdwijnen voorlopig niet uit het straatbeeld

Ondanks dat het aantal consumenten dat online shopt groeit, zijn fysieke winkels nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Jos Eeland vult aan: “De rol van de fysieke supermarkt verandert. Om hier effectief op in te spelen en klanten te behouden die online boodschappen doen, moeten fysieke winkels zich focussen op prijs, convenience en beleving.”

Bureaus

Media

Economisch