'Smart TV biedt nieuwe kansen voor adverteerders'

08-01-2019 (10:13) - Marketing

Televisie's die met internet verbonden zijn, waaronder smart TV's, bieden nieuwe kansen aan adverteerders. Dat concludeert WARC in het laatste Global Advertising Trends rapport. Volgens onderzoekers moeten mediaplanners dan ook rekening gaan houden met de impact van 'addressable TV': de techniek waarbij gebruik gemaakt kan worden van de beschikbare data van TV-kijkers. 


De technologie bevindt zich daarentegen nog wel in de beginfase. Ervaringen in Amerika laten zien dat TV-kijkers in elk geval bereidt zijn om hun data beschikbaar te stellen voor 'adresseable TV'. Maar dat gaat wel gepaard met enige tegenzin. 


evolutie

'Ondanks de aanloopproblemen vormt addressable TV de volgende stap in de evolutie', stelt James McDonald, data analist bij WARC. 'Zelfs indien je constateert dat de 1 miljard dollar die er in 2018 aan wordt uitgegeven slechts een fractie is van de totale TV-bestedingen.'


Want hoewel de tijd die wordt besteed aan live TV-kijken wereldwijd, blijft het bereik van TV nog steeds ongeëvenaard. Adverteerders geven momenteel dan ook nog het meeste geld uit aan lineaire televisie.


Toch verwacht McDonald dat dit zal veranderen. 'Het gebruik van TV-kijker data vormt voor adverteerders de verleiding om de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste mensen te brengen.' 


Bureaus

Media

Economisch