Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch gaat verder als Design Museum Den Bosch

21-02-2018 (18:23) - Marketing

Per 1 juni verandert het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch zijn naam en gaat verder als Design Museum Den Bosch. Al sinds het aantreden van directeur Timo de Rijk eind 2016 richt het museum zich met de programmering uitsluitend op design en toegepaste kunsten. De nieuwe naamgeving is de volgende stap in de koers die is uitgezet. De verandering geeft meer duidelijkheid aan het publiek en draagt bij aan de verdere positionering van het museum.
 

Directeur Timo de Rijk: “Design Museum Den Bosch richt zich op de impact van design op ons dagelijks leven. Niet alleen de vormgeving zelf komt centraal te staan, maar we vertellen ook het verhaal erachter. We belichten de culturele betekenis. We plaatsen vormgeving in context van de geschiedenis, de actualiteit en de betekenis voor de toekomst”.
 

De koers van het museum is het gevolg van een lange traditie. Al sinds de jaren ‘80 presenteert het museum design met succesvolle museale solopresentaties van Dutch designers als Bart Hess, Wieki Somers, Maarten Baas en Scholten & Baijings. Maar ook internationale vormgeving wordt getoond, zoals recentelijk nog de ontwerpen voor keramiek van Ettore Sottsass. Deze programmering sluit aan bij de internationale collecties toegepaste kunst (keramiek en sieraden) die het museum beheert.
 

design in het hart

Met de nieuwe naam wordt design echt in het hart geplaatst van het museum. Afgelopen jaar waren al de eerste tentoonstellingen te zien die design in context plaatsen, zoals het radicale Italiaanse design uit de jaren 1960 – 1980. Op 17 maart presenteert het museum een volgende grote tentoonstelling die aansluit bij zijn nieuwe koers: Califonia: Designing Freedom, een overzicht van vijftig jaar Californisch design en de grote invloed ervan op ons dagelijks leven.

Bureaus

Media

Economisch