Top 100 Most Valuable Global Brands: Amazon op eerste plaats, TikTok hoogste nieuwkomer

06-07-2020 (10:38) - Marketing

Bedrijven die continu investeren in lange-termijn-marketing en het bouwen van sterke merken lijken de coronacrisis veel beter te doorstaan. Voor de pandemie uitbrak, zag het ernaar uit dat de totale merkwaarde van de Top 100 met 9% zou groeien. Ondanks COVID-19 zag de Top 100 de totale merkwaarde toch nog met 5.9% toenemen. Dit blijkt uit de 2020 BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands die WPP en Kantar onlangs lanceerden. De totale merkwaarde van de Top 100 tikt nu de 5 biljoen dollar aan.
 

Amazon blijft ’s werelds waardevolste merk

De Top 100 heeft zich tijdens de huidige crisis een stuk veerkrachtiger en stabieler getoond dan tijdens de crisis van 2008. De merken groeiden met 227 miljard dollar in merkwaarde het afgelopen jaar. Amazon is ’s werelds waardevolste merk gebleven en dit jaar met maar liefst 32% (100 miljard dollar) gegroeid naar 415.9 miljard dollar. Amazon is daarmee goed voor maar liefst een derde van de merkgroei van de Top 100.

Tech-merken domineren ranking

Tech-merken blijven de ranking domineren. Ze groeiden niet alleen met 10% aan merkwaarde, maar zijn samen ook goed voor meer dan een derde (37%) van de totale merkwaarde van de Top 100. Apple bekleedt net als vorig jaar de tweede positie in de Top 100 (+14%). Microsoft heroverde de derde plek (+30%), met dank aan het succes van MS Teams en Office 365 als handige tools bij het thuiswerken. Google staat op vier, niet in de laatste plaats omdat bedrijven tijdens de lockdown veel in de Cloud werkten.


Veel Chinese merken in de Top 100

Meer dan de helft van de Top 100 bestaat uit Amerikaanse merken, en een kwart van de merken is Aziatisch. We vinden 17 Chinese merken in de lijst. Alibaba (+16%, nr. 6) is het waardevolste Chinese merk, op de voet gevolgd door Internetgigant Tencent (+15%, nr. 7).
 

Het Nederlandse tintje aan BrandZ

In de door Amerika en Aziatische landen gedomineerde Top 100 vinden we Shell terug op plek 83. Shell voert ook de categorie ‘Energy’ aan. Heineken staat niet in de Top 100 dit jaar, maar schopte het wel tot nummer 2 in de categorie ‘Beer’. In de categorie ‘Global Banks’ neemt ING de achtste plaats in.
 

Innovatieve en creatieve merken doen het beter

We zagen dit jaar in de BrandZ Top 100 ook dat innovatie en creativiteit voor merken heel belangrijk is, nu mensen meer tijd online doorbrengen. Wie thuis jonge kinderen heeft zal begrijpen waarom juist TikTok de hoogste nieuwe binnenkomer is op 79.
 

Retail sector groeit hardst, mediamerken doen het ook prima

De retail-sector is het hardst in merkwaarde gegroeid dit jaar (21%). Met dank aan de grote spelers in de e-commerce die zich tijdens de coronacrisis zowel innovatief als agile hebben getoond, zoals Amazon, Alibaba en JD (+24%, nr. 52). Maar ook Walmart (+24%, nr. 27) die de laatste tijd flink investeerde in e-commerce, doet het goed.
 
In de Top 20 grootste stijgers zien we ook veel merken in de media- en entertainmentbranche terug. Netflix (+34%) steeg acht plekken naar 26. Instagram was vorig jaar de grootste stijger en steeg dit jaar nog eens 15 plekken om op 29 te eindigen. Ook LinkedIn (+31%, nr. 43) en Xbox (+18%, nr. 65) stegen flink in de Top 100.
?

Vijf nieuwe binnenkomers

Nog een paar belangrijke trends uit de BrandZ global Top 100: er zijn vijf nieuwe binnenkomers in de Top 100:
o TikTok (nr. 79)
o UnitedHealthcare (nr. 86)
o Bank of China (nr. 97)
o Lancôme (nr. 98)
o Pepsi (nr. 99).
 
MasterCard bereikt voor het eerst de Top 10 dit jaar en eindigt op plek 9. Duurzaamheid is de nieuwe luxe: jongere consumenten verwachten luxe, maar dan wel gemaakt van duurzame materialen en met minder verpakkingen. Vier luxe merken haalden de Top 100 dit jaar.
 
Download hier het volledige rapport.
 

 


Bureaus

Media

Economisch