Tweede editie Nationale Week Zonder Vlees verdubbelt impact

Tweede editie Nationale Week Zonder Vlees verdubbelt impact

18-03-2019 (09:00) - Marketing

Met 57.600 ingeschreven deelnemers is de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees op zondag geëindigd. Met dit aantal verdubbelt de actieweek bijna de impact ten opzichte van vorig jaar.


De boodschap van de campagne bereikte nog veel meer Nederlanders dan zich inschreven. De aanhoudende stroom van media-aandacht, de drukbezochte pop-up store op Utrecht Centraal, ruim 10.800 posts op Social Media en de kamervragen van Esther Ouwehand (PvdD), laten zien dat de Nationale Week Zonder Vlees opnieuw het gesprek van de week was in Nederland. Isabel Boerdam, initiatiefnemer: “Op basis van de resultaten van vorig jaar weten we dat bijna de helft van de deelnemers ook na de week structureel minder vlees zal eten. Stap voor stap maken we een wezenlijk verschil. We streven ernaar het meest impactvolle minder vlees initiatief van Nederland te zijn.”
 

Nederland in beweging gebracht

Niet alleen de bereikcijfers tonen een succesvolle campagne. Ook de partners van de Nationale Week Zonder Vlees ervaren de positieve impact. Gert Jan Gombert, commercieel manager van Vivera: “Vorig jaar werd er in deze week in Nederland in totaal voor bijna voor €1.600.0000,- meer vleesvervangers verkocht. Op basis van onze afzet afgelopen week verwacht ik dat dat dit jaar zeker 20% meer zal zijn.”
Wim van den Burg, Category Manager van COOP Supermarkten bevestigt dit commerciële succes: “Het succes van de vegetarische kiloknaller tijdens de Week Zonder Vlees heeft ons compleet verrast. De verkopen lagen ruim 50% hoger dan vorig jaar. Om dit in perspectief te plaatsen: de actie trok bijna drie keer meer klanten dan een Heineken bieractie.” 
 

roep om politieke betrokkenheid

De Nationale Week Zonder Vlees is een jaarlijks terugkerende campagne. Boerdam: “In maart 2020 kan Nederland rekenen op editie 3.0. Ik wil alle 69 partners bedanken voor hun inzet dit jaar, en hoop dat zij en nog veel meer bedrijven zich geroepen voelen om de campagne volgend jaar weer te steunen. Een speerpunt blijft de politieke betrokkenheid. Dit jaar deden er twaalf tweede kamerleden mee, dat is nog lang niet genoeg. Ik wil dit onderwerp echt terugzien op de politieke agenda in 2020. Het wordt tijd dat de huidige vleesconsumptie onlosmakelijk verbonden wordt met het klimaatakkoord, daar zal ik me onderweg naar maart 2020 voor inzetten.”


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch