Univé en Storm Digital winnen Programmatic Award 2020

09-09-2020 (14:21) - Marketing

Univé is in de prijzen gevallen tijdens de Programmatic Awards 2020. IAB Nederland, de branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie, reikte prijzen uit aan voor de beste programmatic campagnes en solutions en de grootste talenten in de digitale industrie. Samen met haar marketingpartner Storm Digital mocht Univé zich winnaar noemen in de categorie Innovative Format.
 

Reclamedruk

Univé en Storm ontvingen de prijs voor de campagnevoering in december 2019. Nadat ieder jaar zorgverzekeraars uiterlijk 12 november hun de premiestelling voor hun zorgverzekering bekend maken en verzekerden tot het einde van het jaar hebben om hun lopende basisverzekering stop te zetten en (tot 1 februari) een nieuwe zorgverzekering af te sluiten, is de reclamedruk in de decembermaand traditioneel hoog. Anders dan veel van de maar liefst 27 concurrerende zorgverzekeraars maakte Univé geen gebruik van tv-commercials. De coöperatie stelde voor haar zorgcampagne haar kpi’s daarom vast op het realiseren van merkherkenning, reclameherinnering en merkvoorkeur.
 

Online luisteraars bereiken

Met het einde van het jaar in zicht oriënteert de helft van de Nederlanders zich op een eventuele overstap naar een andere zorgverzekeraar. Om deze doelgroep te bereiken werd samen met strategisch partner Storm Digital een full-funnelstrategie bedacht waarmee verzekerden on- en offline werden bereikt. Innovatief was daarbij de inzet van programmatic digital audio, waarmee online luisteraars effectief werd bereikt. Onderzoek van Google in 2019 toonde aan dat consumenten 212 minuten per dag besteden op hun telefoon, waarvan bijna 30 procent opgaat aan audio. Volgens Spotify kan online audio op het gebied van merkherkenning een groei van 60 procent bereiken en merkinteresse met 52 procent doen stijgen. Gezien de kpi’s van Univé waardevolle inzichten om haar keuze voor programmatic digital audio op te baseren.
 

Reclameherinnering vele malen effectiever

Door de innovatieve inzet waarop Univé en Storm Digital online audio inzetten, haalde Univé haar doelen ruimschoots. ‘De bijdrage van online audio aan reclameherinnering bleek vele malen effectiever te zijn dan radio, waar andere merken ook sterk vertegenwoordigd zijn en de kans op merkverwarring groter is,’ aldus Robert de Ruiter, commercieel directeur bij Univé. Volgens de manager heeft online audio daarmee een belangrijke bijdrage gehad in het algehele resultaat van Univé’s zorgcampagne. ‘Mede hierdoor hebben we een merkherkenning en -voorkeur kunnen realiseren die ervoor zorgde dat de Univé Zorgcheck bij een vijfde van de Nederlanders bekend is en het uitstroompercentage bij Univé significant lager lag dan het marktgemiddelde.’

 

Bureaus

Media

Economisch