Vertrouwen in influencers zeer laag bij internetgebruikers

22-10-2019 (12:38) - Marketing

Maar liefst 86 procent van de internetgebruikers zegt dat ze influencers niet vertrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van de Reputatiefabriek. Het wantrouwen wordt voornamelijk veroorzaakt door oneerlijke captions, het promoten van een onrealistische levensstijl of het afbeelden van te bewerkte foto’s en het ontdekken van fake-volgers.
 
Meer dan een derde (37 procent) van de ondervraagden geeft aan influencers te vertrouwen als zij betaalde partnerships duidelijk vermelden. En dat terwijl uit onderzoek van influencer marketingbureau Takumi blijkt dat 62 procent van de influencers aangeeft dat zij wel eens door merken onder druk zijn gezet om niet helemaal transparant te zijn over samenwerkingen. Meer dan de helft van onze respondenten (56 procent) vindt dat influencers gestraft moeten worden als zij niet eerlijk zijn over hun campagnes met merken. Aan het onderzoek deden 1018 mensen mee.
 
Het grootste probleem binnen de influencer marketing is dus het vertrouwen. Toch geeft meer dan de helft van de mensen aan wél vertrouwen te hebben in een nieuw fenomeen: micro-influencers. Dit zijn de zogenoemde onbekende influencers met 50.000 of minder volgers. 61 procent van de ondervraagden zegt dat de informatie van micro-influencers geloofwaardiger is omdat zij zichzelf beter met hen, en hun lifestyle, kunnen identificeren. Daarnaast geven volgers aan dat de micro-influencers erg betrokken zijn. Dit resulteert in interactie en waardering voor elkaar

Bureaus

Media

Economisch