Wunderman Thompson: wat inspireert ons?

09-09-2021 (14:34) - Marketing

Uit een nieuw wereldwijd rapport blijkt dat 80% van de mensen over de hele wereld vindt dat inspiratie niet alleen van vitaal belang is voor hun leven, maar ook belangrijker dan slaap, fysieke intimiteit of persoonlijke treats. Meer dan een derde (41%) zegt ook dat ze het gevoel geïnspireerd te zijn belangrijker vinden dan tijd doorbrengen met hun kinderen.
 
Het rapport, getiteld 'Inspire InFocus', van het wereldwijde communicatienetwerk Wunderman Thompson, ondervroeg in mei 2021 16.000 volwassenen van 18+, gelijk verdeeld naar geslacht en markt, in het Verenigd Koninkrijk, de VS, China en Brazilië. De respondenten werd gevraagd of inspiratie belangrijker is dan andere factoren zoals slaap, traktaties voor zichzelf, fysieke intimiteit, lichaamsbeweging, tijd met kinderen, geld, hun echtgenoot/partner, vrienden en reizen. Zij rangschikten inspiratie boven andere primaire behoeften als fysieke intimiteit of feel-good activiteiten. In het rapport wordt inspiratie gedefinieerd als een menselijke ervaring die altijd goed voelt en altijd verandering oproept.
 

Inspiratiebronnen

Het rapport gaat ook dieper in op waar mensen inspiratie vinden, en dat is meestal op gebieden die aansluiten bij hun persoonlijke waarden en wereldbeeld. De vijf belangrijkste manieren die door de respondenten worden genoemd, zijn buiten in de natuur (54%), in films/tv (43%), in verhalen over eerlijkheid en integriteit (41%), in verhalen over vriendelijkheid (41%), en door te reizen (40%).
 
Het effect van Covid-19 lijkt mensen meer tot nadenken te hebben aangezet, en misschien tot een serieuzere kijk op het leven, waarbij verhalen over meer hedonistische genoegens laag op de ranglijst staan, met humor/komedie, genieten van het leven/verwennerij en romantiek op respectievelijk de 13e, 14e en 15e plaats. Wat de inspirerende figuren betreft, hebben politici en wereldleiders weinig invloed. Tegen de achtergrond van het afgelopen jaar, waarin veel regeringen in de hele wereld kritiek kregen op hun reactie op Covid-19, is het misschien niet verrassend dat de respondenten inspiratie zoeken bij artsen en wetenschappers. Historische figuren, kunstenaars en muzikanten, en ondernemers worden ook gezien als populaire inspiratiebronnen. Mensen kijken ook naar lokale voorstanders, beroemdheden, religie en hun innerlijke kring van vrienden en familie.
 

Post-COVID-zelftransformatie

Elizabeth Cherian, EMEA Director van Wunderman Thompson Intelligence en auteur van het Inspire InFocus rapport: "Inspiratie is een krachtige motivator die mensen doet geloven in zichzelf en in de mogelijkheid van verandering. Ondanks de uitdagingen van vandaag, identificeert onze eerste golf van gegevens sterke trends in de richting van positieve, post-COVID-zelftransformatie; de heropkomst van de waarheid in een post-waarheid wereld, en een toenemende bezorgdheid voor de Aarde. InFocus onthult de facetten van cultuur die de verbeelding van mensen prikkelen en hen inspireren om een betere versie van zichzelf en de wereld te creëren."
 
Het InFocus rapport is de nieuwste pijler van Wunderman Thompson's eigen Inspire platform. Het platform lanceerde in 2020 met de 'Inspiring Growth'-studie die onderzoekt wat merken inspirerend maakt, hoe inspiratie tastbare merkgroei stimuleert en een jaarlijkse lijst onthult van de Top 100 meest inspirerende merken ter wereld.
 

Bureaus

Media

Economisch