Zo gebruik je het Amazon platform als omzetkanaal

Zo gebruik je het Amazon platform als omzetkanaal

28-04-2021 (18:39) - Marketing

E-commerce was al langer aan een opmars bezig, maar zeker de laatste twee jaar is het in een enorme stroomversnelling terechtgekomen. Meer dan ooit worden er online producten besteld en jij kunt daar als verkoper ook van profiteren. Of je nu al bent begonnen met online verkoop of niet, dit artikel zal hoe dan ook relevant zijn voor je. Je kunt het Amazon platform namelijk gebruiken als een belangrijk omzetkanaal.
 

Waarom verkopen via Amazon?

Verkopen via Amazon is makkelijker dan het lijkt. Je meldt je aan als verkoper en je kunt meteen beginnen met het toevoegen van nieuwe producten. Telkens je iets verkoopt, zal Amazon daar een kleine commissie op aanrekenen. Naast Amazon zijn er nog andere platformen die zo te werk gaan, maar daarover gaan we het hier niet hebben.
 
De online marges liggen al redelijk gevoelig. Daarom zien de meeste verkopers het niet meteen zitten om een extra commissie te betalen op hun verkochte goederen. Nochtans kan je, door het slim aan te pakken, via Amazon veel extra omzet genereren. Hun platform is zo uitgebreid en het aantal klanten is enorm. De man achter Amazon, Jeff Bezos is niet voor niets de rijkste persoon ter wereld.
 
Het grote voordeel van zo’n platform is dus dat je de klanten niet meer zelf moet gaan zoeken. Zeker voor startende bedrijven is dat een enorm pluspunt. Aan de andere kant verwachten veel klanten ook dat ze jouw producten via een vertrouwd platform kunnen kopen. Men houdt er niet van om verschillende accounts aan te maken op diverse websites. Bijna iedereen heeft wel al eens iets bij Amazon besteld. Men weet ondertussen hoe de website werkt en er zijn veel betaalmogelijkheden. Net daarom verwacht men vaak van grote namen dat ze ook op Amazon te koop zijn.
 

Van Amazon store naar omzetkanaal

Verkoper worden op Amazon is dus niet moeilijk en het heeft vele voordelen. Alleen is het niet makkelijk om van jouw store ook meteen een omzetkanaal te maken. Daarvoor moet je namelijk wat meer moeite doen. Je moet ervoor zorgen dat jouw producten kunnen worden gevonden, net zoals dat is met een website op Google. Hoe hoger jouw producten gaan scoren, des te groter de kans dat iemand ze ook effectief koopt.
 
Om dat te kunnen bereiken, is het heel belangrijk om in de eerste plaats je account goed in te stellen. Zorg ervoor dat mensen jouw winkel kunnen herkennen, dat de producten duidelijk worden voorgesteld, enzovoort. Daarnaast mag je ook de kracht van reviews niet onderschatten, dus ook daar moet je rekening mee houden.
 
Nog een belangrijke stap bij het uitbouwen van je omzetkanaal via Amazon, is advertising. Tegenwoordig kan je met een beperkt budget al een vrij hoge return behalen. De enige belangrijke voorwaarde is wel dat je de advertenties hebt geoptimaliseerd. Jet heeft bijvoorbeeld weinig zin om advertenties over kattenvoer te sturen naar iemand die alleen een hond heeft. Amazon is zo’n groot platform, dat ze reeds zoveel data hebben verzameld over hun klanten. De mogelijkheid om erg targetgericht te gaan adverteren is er dus wel, maar je moet weten hoe.
 

Begeef je nooit alleen in een labyrint als je de weg niet kent

Voor je denkt dat geld verdienen op Amazon zo eenvoudig gaat, wil ik toch nog even zeggen dat je er hard voor moet werken. of je succesvol gaat worden, dat hangt natuurlijk af van vele factoren. Een Full service Amazon agency inschakelen kan het alvast een stap in de goede richting zijn. Zulke mensen kennen het ingewikkelde platform door en door. Ze hebben doorheen de jaren precies geleerd wat werkt en wat niet werkt. Daardoor kunnen zij jou helpen om meer succes te behalen en te vermijden dat je fouten maakt die andere beginners wel maken. 

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch