Zoektocht naar duurzame wegwerpbeker bij NextGen Cup Challenge

Zoektocht naar duurzame wegwerpbeker bij NextGen Cup Challenge

28-02-2019 (10:08) - Marketing

Starbucks slaat de handen ineen met andere grote merken als McDonald's en Nestlé, om de duurzaamheid binnen de branche gezamenlijk te vergroten. Zo gaan ze met de NextGen Cup Challenge op zoek naar de beste, innovatieve ideeën voor duurzame wegwerpbekers. De winnaars van de wereldwijde wedstrijd werden gister bekendgemaakt. 


De afgelopen vier maanden hadden ze het er maar druk mee: juryleden vanuit het NextGen Consortium moesten ruim 500 aanmeldingen beoordelen, afkomstig uit 50 landen. Experts op het gebied van recycling, compost en packaging schoven daarom aan. Uiteindelijk benoemden ze gezamenlijk twaalf winnaars, die elk de potentie hebben om een duurzaam alternatief te vormen voor de 250 miljard to-go cups die jaarlijks worden weggegooid. 


'Dit is een benoemenswaardige mijlpaal voor het bereiken van ons doel: duurzame koffie, op een duurzame manier geserveerd', zegt John Kelly, Senior Vice President of lobal Public Affairs and Social Impact bij Starbucks. 'We zijn partner van de NextGen Consortium geworden omdat we geloven dat hiermee vele internationale bedrijven beïnvloed worden. Daarmee maken we recyclebare to-go cups de standaard, in plaats van een uitzondering.' 


samen voor verandering zorgen

Naast Starbucks was McDonals een van de founding partners. Inmiddels hebben ook Coca Cola, Yum! Brands, Nestlé en Wendy's zich aangesloten. Samen zijn zij verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de markt. 'McDonals is trots om te werken met zo'n groot aantal merken hieraan te werken', aldus Marion Gross, Senior Vice President and Chief Supply Chain Officer, McDonald’s Verenigde Staten. 'We hebben samenwerkingen nodig als we daadwerkelijk voor verandering willen zorgen.' 


Uiteindelijk zullen zes winnaars meedoen aan de NextGen Circular Business Accelator. Daardoor krijgen ze toegang tot een netwerk van experts, bedrijven, technische mogelijkheden en tests. Zo zorgt het NextGen Consortium ervoor dat de innovaties succesvol ontwikkeld kunnen worden en bovendien voldoen aan de behoefte aan de industrie. In totaal is er drie jaar gereserveerd voor het ontwikkelen van de cups. 


De twaalf winnaars van de challenge: 


Categorie 1: Innovative Cup Liners
- C.E.E.R. SCHISLER, Frankrijk
- Colombier Group, Nederland, Finland
- Footprint US, VS
- Kotkamills Oy, Finland
- PTT MCC Biochem Company Limited, Thailand
- Solenis LLC, VS, België
- Sun Chemical Corporation, VS
- WestRock Corporation, VS
 

Categorie 2: New Materials
- Solublue Ltd., VK
 

Categorie 3: Reusable Cup Service Models
- CupClub, VK
- reCup GmbH, Duitsland
- Revolv, Indonesië, Hong Kong 
 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch