Zwijsen, Radboud en Liftov ontwikkelen educatieve game

04-12-2018 (12:58) - Marketing

Zwijsen, Radboud Universiteit Nijmegen en Liftov hebben gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling van Leesturbo. Door het spelen van deze educatieve game zouden leerlingen makkelijker woorden gaan herkennen. Postbode Tim helpt hen daarbij. 


Tim bezorgt post over de hele wereld en kan daar wel wat hulp bij gebruiken van de leerlingen. Dit doen zij door opdrachten te maken, waarbij ze van elk woord moeten zeggen of dit bestaat en onder welke categorie het woord dan valt. Omdat de leerling tijdens het lezen een koppeling moet maken met de betekenis van het gelezen woord, komt er een diepere verwerking tot stand.


Volgens de makers leren de spelers van de game op deze manier twee keer zo snel woorden herkennen. Dat is belangrijk, wat op die manier kan een leerling meer aandacht besteden aan het begrijpen van wat hij of zij leest. Vooral zwakkere leerlingen met weinig zelfvertrouwen vinden dit nog lastig. Dat heeft ook effect op hun leerresultaten bij andere vakken. 


zelfvertrouwen van leerlingen

Leesturbo wordt daarom als extra leerlingprogramma toegevoegd aan de leerlingsoftware 'Veilig leren lezen' van Zwijsen. Annemieke Smits, uitgever bij Zwijsen, kijkt tevreden terug op de samenwerking met de andere onderzoekers. 'Leesturbo is een aantrekkelijk spel geworden, gebaseerd op een evidence based concept met een significant leereffect, waar leerlingen graag mee oefenen', vertelt ze. 

Ook Mariek Witlox van Liftov vindt het project geslaagd. 'We zijn echt complementair en dragen in ons eigen expertise bij aan een uitzonderlijk resultaat dat inmiddels heeft bewezen succesvol bij te dragen aan de leesvaardigheid en dus het zelfvertrouwen van leerlingen.' 
 


Bureaus

Media

Economisch