Adverteerplatform Ster respecteert privacy consument

18-12-2018 (13:42) - Media

Ster heeft een No Consent Advertising platform in gebruik genomen. Hiermee kan de stichting een vorm van online adverteren aanbieden waarbij de consument geen onderwerp wordt van profielopbouw, maar waar het wel mogelijk blijft voor bedrijven om gericht te adverteren. Het platform is ontwikkeld in samenwerking met ORTEC | adscience en SpotX.


Vaak is het voor uitgevers van advertentieruimten een grote uitdaging om controle te krijgen over de verwerking van persoonsgegevens door adverteerders. Ook op het plaatsen van cookies door derden hebben ze soms weinig invloed. 


Het No Consent Advertising platform brengt daar verandering in aan. Zo bepaalt de uitgever zelf welke cookies er wel en niet worden geplaatst. Bovendien gaan er geen persoonlijke gegevens de advertentieketen in: data van consumenten kunnen daardoor niet meer gebruikt worden voor interesseprofielen.


context targeting

Tegelijkertijd is het nog steeds mogelijk voor bedrijven om advertenties gericht te plaatsen, aan de hand van 'context targeting'. Hierbij wordt de inhoud van een programma vastgesteld, aan de hand van een analyse van de 888 ondertiteling en de beschrijving van een specifieke aflevering.
Vervolgens wordt het programma ondergedeeld in één van de 15 channels van Ster, zoals 'kunst & cultuur' of 'natuur & outdoor'. Aan elk channel wordt tenslotte een doelgroep verbonden, die specifieke advertenties te zien krijgt. 
 

'Het aanspreken van specifieke doelgroepen aan de hand van context targeting, is een vernieuwende manier om adverteerders en bezoekers van de NPO-kanalen bij elkaar te brengen. Deze techniek maakt het mogelijk dat we relevantie aan adverteerders kunnen bieden zonder dat daarbij sprake is van retargeting of interesseprofielen. Ideaal voor de bezoeker en adverteerder', aldus Niels Stam, Teammanager Digital Ster.


respect voor privacy

Marco Ruivenkamp, Managing Director SpotX: 'Na uitgebreid testen zijn we blij dat we vanaf vandaag samen met technologiepartner adscience uitgevers zoals Ster een nieuwe manier van online adverteren in de Benelux kunnen aanbieden. En dat we de markt kunnen laten zien dat via het No Consent Advertising platform, gericht adverteren zonder retargeting en profielopbouw, en dus met respect voor de privacy van de eindgebruiker, prima werkt.'


Bureaus

Marketing

Economisch