Classic FM wordt classicnl

05-10-2019 (15:46) - Media

Luisteraars van Classic FM kunnen nu terecht bij zender classicnl. De zender heeft de afgelopen maand de transitie gemaakt en wil een jongere doelgroep aanspreken (lees: 20-50 jaar).
 
Met hulp van Publicis Groupe is er gewerkt aan een campagne waarbij een actueel en maatschappelijk probleem onder de doelgroep behandeld wordt: ons telefoongebruik voor het slapengaan. Daarom komt classicnl met het Nachtkastjesconcert, want: 'alleen al 45 minuten aan klassieke muziek helpt je tot rust te komen na een drukke dag.'
 

Slaapgebrek

Smartphones zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM, 2019) onderzocht wat het effect van schermen in de avond is op het slaapgedrag van tieners tussen de 8 en 18 jaar. Door het schermgebruik stellen jongeren hun slaap uit, gaan ze later slapen en worden de tieners 's nachts vaker wakker. Zo slapen jongeren gemiddeld 40 minuten korter per nacht door hun telefoongebruik. Daarbovenop geeft 25% van de Nederlanders last te hebben van slaapproblemen. Via het Nachtkastjesconcert, een hologramconcert van Nederlands’ beroemde Van Baerle Trio, hoopt classicnl de doelgroep tot rust te brengen na een drukke dag. Het hologram is makkelijk tot leven te brengen door een hologramvideo te openen op de telefoon en een transparante piramide op het beeldscherm te plaatsen. Hiermee wordt het apparaat dat ons ’s avonds wakker houdt, veranderd in een middel om ons tot rust te brengen.

Zendermanager Pieter Hunfeld: 'De naamsverandering naar classicnl is door ons aangegrepen om duidelijk te maken hoe essentieel de functie van klassieke muziek kan zijn. Wat de waarde en het belang daarvan in het dagelijks leven kan zijn. We hebben Publicis Groupe gevraagd om mee te denken over hoe we dit duidelijk kunnen maken. Daar is deze campagne uit voortgekomen. Ook heeft Publicis Groupe onze nieuwe positionering mee aangescherpt en getest aan de hand van megatrends en nieuwe inzichten.'
 
 
 

Bureaus

Marketing

Economisch